Gaat de Belgische spoorwegnetbeheerder Infrabel tegen 2024 vijf spoorlijnen schrappen? Volgens een recente presentatie van de CEO van Infrabel Benoît Gilson aan het personeel is het voornemen er wel degelijk, dat schrijft de Waalse nieuwssite lpost.be. De vijf spoorlijnen schrappen zou er komen omwille van besparingen opgelegd door de federale regering.
Opgelet dit artikel kreeg een update: Georges Gilkinet: “Geen schrapping van spoorlijnen deze legislatuur”
Het gaat om de spoorlijnen 132 Charleroi-Mariembourg, 134 Mariembourg-Couvin, en 287 Ath-Ghislenghien. In Vlaanderen gaat het om de lijnen 54 Mechelen (vanaf Heike)-Sint-Niklaas en 57 Dendermonde-Lokeren. Er zouden ook een aantal goederenverbindingen sneuvelen in Wallonië. Daarnaast zou Infrabel ook overwegen om de commerciële snelheid op bepaalde trajecten te verlagen. Dit zou gevolgen hebben voor de reistijden van 302 goederentreinen en 1764 passagierstreinen per dag.
Het door Infrabel beoogde plan zou worden opgelegd door budgettaire beperkingen. Infrabel bevestigt dit halfslachtig. “Met een budget van X miljoen euro kan Infrabel een bepaald aantal investeringen doen, met een budget van X min € 20 miljoen is er een hele reeks investeringen die Infrabel niet zal kunnen doen”, klinkt het bij de spoorwegnetbeheerder.
Als gevolg daarvan moeten keuzes worden gemaakt en de minst winstgevende lijnen op te offeren. “De besprekingen met de federale regering zijn nog aan de gang en er is nog niets definitief beslist”, aldus Infrabel.
Door het schrappen zouden er geen treinen meer rijden tussen Mechelen en Sint-Niklaas. De stations Willebroek, Bornem en Temse worden dus met sluiting bedreigd. Het is niet duidelijk of de S-verbinding Antwerpen-Boom-Puurs zou worden ingekort tot Boom of het station van Puurs dan nog enkel dienst zal doen voor de spoorlijn naar Boom en Antwerpen. In het slechtste geval wordt dan naast Puurs ook het station Ruisbroek-Sauvegarde gesloten.
foto: ter illustratie