Eerder brachten we het voornemen dat spoorlijn 54 Mechelen – Sint-Niklaas geschrapt zou worden omwille van besparingsmaatregelen opgelegd door de federale regering. CEO van Infrabel Benoît Gilson benoemde 2 Vlaamse en 3 Waalse spoorlijnen. In onze regio zou het dus gaan om de spoorlijn tussen Mechelen en Sint-Niklaas. Gilson wordt nu teruggefloten door federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).
“Het federale regeerakkoord omvat een keuze voor meer duurzame mobiliteit door eindelijk te investeren in het spoor. Ik doe er alles aan om de spoorwegen in België te steunen en te herschikken. Tijdens deze legislatuur zullen er geen lijnen worden gesloten, integendeel, wij zullen het netwerk blijven versterken”, klinkt het bij Gilkinet.
“Als we het hebben over besparingen van 6 miljoen voor 2021 en 17 miljoen voor 2022 voor Infrabel, dan heb ik in enkele maanden tijd al veel meer investeringen kunnen vrijmaken voor de spoorwegen. Door middel van Europese fondsen hebben we al 365 miljoen euro vrijgemaakt voor nieuwe investeringen in de spoorwegsector. Hierdoor ligt geen bouwplaats stil en is geen enkele lijn gesloten. Integendeel, in alle uithoeken van het land zijn werkzaamheden aan de gang”, gaat Gilkinet verder.
Als federaal minister van Mobiliteit zegt Georges Gilkinet dat hij voor een moeilijke erfenis staat: “De vorige regering heeft besloten om tussen 2014 en 2020 een “exorbitante” bezuiniging van een miljard euro door te voeren voor Infrabel. “De bezuinigingen uit het verleden hebben ertoe geleid dat ons spoorwegnet zich in een kritieke toestand bevindt. Sinds het begin van de legislatuur heb ik er alles aan gedaan om deze trend te keren. Er moet massaal worden geïnvesteerd in het spoorvervoer in het bijzonder. Want één euro geïnvesteerd in het spoor genereert drie euro aan directe en indirecte opbrengsten voor de Belgische economie. Ik blijf zoeken naar nieuwe middelen, waar mogelijk, in het kader van het volgende begrotingsconclaaf maar ook op Europees niveau, om van het spoor de ruggengraat te maken van de mobiliteit van morgen en om het volume van het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen, zoals in het regeerakkoord is bepaald”.
foto: YouTube – SuperBostyn