Sinds het verdwijnen van de Benelux-trein heeft de Nederlandse gemeente Den Haag geen rechtstreekse verbinding meer met Brussel. Daar draagt ook Mechelen de gevolgen van, want waar Mechelen vroeger wel een stopplaats was voor de Benelux-trein, was dat met de Fyra niet meer het geval. Den Haag neemt nu zelf het initiatief om te onderzoeken of een nieuwe intercity treinverbinding een mogelijke en haalbare oplossing is. Deze verbinding zou ervoor moeten zorgen dat steden zoals Den Haag, Dordrecht en Roosendaal, maar ook Mechelen opnieuw aansluiting krijgen op het internationale treinennetwerk.
Den Haag heeft intussen zelf een marktonderzoek laten opstarten om de haalbaarheid van en interesse voor een nieuwe directe treinverbinding na te gaan. Morgen, op vrijdag 1 februari, komen bestuurders en betrokkenen uit zowel Nederland als België in Dordrecht samen voor een gesprek over de meest recente ontwikkelingen rond de intercityverbinding. Mechels Burgemeester Bart Somers zal aanwezig zijn. Vertegenwoordigers van reizigersorganisaties Rover (NL) en TreinTramBus, het (internationale) bedrijfsleven en andere Nederlandse en Belgische belanghebbenden zijn uitgenodigd op dit gesprek