CD&V Mechelen reageert met grote verontwaardiging op de beslissing van de Vlaamse regering in verband met Uplace. Minister Schauvliege, eveneens van CD&V, heeft het licht op groen gezet voor de bouw van dit megaproject door voor het complex een mileuvergunning af te leveren.
“Als Mechelaars hebben we hier behoorlijk wat bedenkingen bij. We begrijpen dat minister Schauvliege enkel de milieuaspecten kan beoordelen, en daarbij met vele aspecten rekening moet houden. Maar iedereen weet, los van de juridische angels, dat dit project net alleen al omwille van milieuaspecten verhinderd zou moeten worden”, zegt Bert Leysen van CD&V Mechelen. De sociaal-economische impact voor Mechelen zal nog veel negatiever zijn. Het project van Bart Verhaeghe is niet zomaar een (zoveelste) shoppingcenter; door pleasure, shopping en diensten bij elkaar in één project onder te brengen slorpt dit project op een kunstmatige manier vele stedelijke functies naar zich toe. Deze functies zorgen in een stad als Mechelen voor de aantrekkingskracht en dus ook voor de leefbaarheid. Uplace zuigt de stad dus leeg.
Er zijn duidelijk geen lessen geleerd uit het verleden. Mooiste voorbeeld is het Waasland Shopping Center die er in enkele jaren tijd voor gezorgd heeft dat er in de stad Sint-Niklaas 1 op 3 winkels leegstaan en dat mensen echt de stad ontvluchten. “Samen met vele buurgemeenten vrezen wij ook in Mechelen het ergste voor onze handelszaken, die het momenteel al zeer moeilijk hebben door het paarse beleid te Mechelen”, gaat Leysen verder.
Ten slotte zal Mechelen geconfronteerd worden met bijkomende mobiliteitsproblemen op de E19. Een autosnelweg die nu reeds de verkeerstrafiek niet meer aankan en zorgt voor zeer veel geluidsoverlast en fijnstof overschrijdingen. “Deze problemen worden niet aangepakt. De argumenten dat er een goed alternatief openbaar vervoerplan zal uitgewerkt worden gaat enkel op als er ook geen bijkomende ontsluitingen, op- en afritten en autoparkings worden voorzien in de ruime omgeving rond het winkelcentrum. Dit blijkt echter niet uit de ontwerpen en de studies van de vlaamse overheid”, aldus Leo Vivijs, mobilteitsverantwoordelijke van CD&V Mechelen.
De reacties op de beslissing van de Minster zijn duidelijk, zeker vanuit andere centrumsteden zoals Leuven. Kort en krachtig: onaanvaardbaar! “Helaas stel ik vast dat het Mechelse Stadsbestuur door haar interne verdeeldheid de voorbije maanden nauwelijks gereageerd heeft op de plannen van Uplace. De reacties van Caroline Gennez vanmorgen in de pers zijn dan ook hypocriet. Als schepen van lokale economie had zij al veel langer het voortouw moeten nemen, de coalitie op sleeptouw nemen, en de standpunten van Mechelen duidelijk verdedigen, ook binnen de Vlaamse regering”, besluit Leysen.