Op vraag van de bedrijven in industriepark Mechelen-Noord komt er eenrichtingsverkeer in de Zandvoortstraat. Met dit project wil het stadsbestuur de veiligheid verhogen en hinderlijke blokkades door vrachtwagens wegwerken.
Voorbije winter trokken de bedrijven van Industrie Mechelen-Noord aan de alarmbel. Toeleveranciers zorgden met hun grote opleggers voor onveilige situaties. Dat komt door de beperkte wachtruimtes op de bedrijfsterreinen zelf. Hierdoor wordt het verkeer in de Zandvoorstraat vaak geblokkeerd. Wagens en vrachtwagens wijken uit, zorgen voor gevaarlijke manoeuvres en beschadigen de groenvoorzieningen.
“Voor de oplossing hebben we de bedrijven zelf rond tafel gebracht. We zijn tot de consensus gekomen dat de invoering van een eenrichtingsverkeer allicht de beste oplossing is in functie van een vlotte en veilige circulatie. De komende dagen wordt de signalisatie aangepast. Na een half jaar willen de nieuwe toestand samen met de bedrijven evalueren en nagaan of het verkeer veiliger en vlotter verloopt”, zegt burgemeester Bart Somers.
Inspraak
Het invoeren van eenrichtingsverkeer is natuurlijk niet zo opmerkelijk. “Het is vooral het traject van participatie met de belanghebbende bedrijven dat bijzonder is”, zegt Somers. “De suggestie van enkelrichting uit de werkgroep van de bedrijven met de politie en het kabinet van de burgemeester werd voor akkoord eerst voorgelegd aan alle betrokken bedrijven. We voeren dit project dus uit met het gezag en het akkoord van de bedrijven zelf. Voor mij is dit al een eerste uitwerking van de nieuwe trajecten van inspraak en overleg waarvan sprake in ons bestuursakkoord.”
Door het invoeren van de enkelrichting in de loop van de volgende dagen moeten de bedrijven wel zelf nog hun individuele bewegwijzering aanpassen. In een tweede fase worden ook de groenvoorzieningen in overleg met de bedrijven aangepast. “De vzw Industrie Mechelen-Noord werkt nu verder aan het uittekenen van de groenvoorziening. De haalbaarheid moeten we dan nadien onderzoeken”, aldus nog Bart Somers.
Kamperende truckers zorgen soms ook voor sociale overlast. Nog in opvolging van het overleg met het stadsbestuur en de bedrijven stelt Mechelse Metalen regelmatig toiletten en douches gratis ter beschikking voor deze chauffeurs. DHL, dat de grootste stroom aan toeleveranciers genereert, is ook bereid om toiletten te plaatsen aan het einde van de Zandvoortstraat.
Bedrijven kiezen zelf voor eenrichtingsverkeer
vorig bericht