Als vervolg op de eerdere aankopen van kunstwerken door de Stedelijke Musea Mechelen worden volgende kunstwerken aan de stedelijke kunstcollectie toegevoegd:
– Het mystieke huwelijk van de Heilige Catharina, Theodoor Boeyermans, ca. 1670-1672 (65 000 euro);
– Vrouw gezeten aan een piano, Ernest Wijnants, ca. 1916 (10 000 euro);
– Twee keramische objecten, Willy Meysmans, ca. 1960 (3000 euro);
– Twee abstracte schilderijen, Ray Gilles, ca. 1960 (4000 euro).
Het mystieke huwelijk van de Heilige Catharina: Hoewel geen Mechelaar van geboorte is Boeyermans in de stad meer dan eens actief geweest. Hij vervaardigde een reeks van schilderijen op de legende van Sint-Rombout die deel uitmaken van de verzameling van de Stedelijke Musea Mechelen. Het werk is een voorontwerp van het grote schilderij in de Mechelse Begijnhofkerk waarvoor het werd vervaardigd. Het schilderij komt van Amerikaans privébezit, namelijk van de Rubensspecialist Julius S. held. Het werd onlangs in New York geveild van waaruit het naar Antwerpen kwam. Bozzetti, zoals dit schilderij, zijn uit de periode waarom het hier gaat uiterst zeldzaam. Voor het verhaal van de geschiedenis van Mechelen vormt dit schilderij een bijzonder waardevolle aanvulling op de werken die reeds in het bezit zijn van de stad.
Vrouw gezeten aan een piano: Het belang van Wijnants als schilder is op zich beperkt gebleven. Hij was immers vrijwel uitsluitend als beeldhouwer actief. De collectie van de Stedelijke Musea Mechelen omvat dan ook uitsluitend beeldhouwwerk van Wijnants. Dit neemt niet weg dat hij in 1916-1917 enkele hele goede schilderijen heeft gemaakt. De vrouwenfiguur aan de piano steekt er, van de werken die uit deze periode bekend zijn, met kop en schouder bovenuit. Het is een van Wijnants allerbeste schilderijen, aansluitend bij het fauvisme van Ferdinand Schirren. Een lacune in de verzameling van de Stedelijke Musea Mechelen is met de aankoop van dit schilderij opgelost.
De twee keramische werken van Willy Meysmans zijn zeer waardevol werk van de kunstenaar. Een van de werken dateert nog uit de periode dat Meysmans samen met jan Dries het legendarische keramiekatelier had in de Raapstraat in Antwerpen. Meysmans zelf heeft geen keramisch werk uit die periode meer in zijn bezit. Bij hem kan dus geen werk meer worden aangekocht. Het blauwrode dateert van de jaren 1960. het gaat hier om uitzonderlijke keramische werken die een mooie aanvulling zijn op de bartafel van Hendrickx/Meysmans, die de Stedelijke Musea in 2008 wisten aan te kopen.
De twee schilderijen van Ray Gilles: Het abstracte werk van Gilles uit de late jaren 1950 en de jaren 1960 laat zien waar de kunstenaar, in de tijd waarin optimisme de boventoon voerde, uiteindelijk naar toe evolueerde nadat hij aanvankelijk werk produceerde dat sterk was geïnspireerd door de verschrikkingen van de Holocaust. De werken waar het hier om gaat ontstonden uit gesprekken tussen de kunstenaar en zijn vrouw met, onder andere, Jean-Paul Laenen over de wetenschappelijke bepaling van de verhoudingen tussen objecten en kleuren, niet ongelijkaardig aan het werk van Wassily Kandinsky.