Nieuws

maandag 7 januari 2019 16:59 - Mechelen

Testfase “schoolstraat” aan basisschool Ursulinen Mechelen

Veilige schoolomgevingen zijn een belangrijk aandachtspunt, maar meestal een complex probleem. In navolging van de schoolstraten in de omgeving van de Thaborstraat en de Louizastraat, wordt nu ook een schoolstraat op proef ingevoerd in de Groenstraat. Hiermee moet het verkeer van en naar basisschool Ursulinen veiliger gemaakt worden.

Schoolstraat
In een schoolstraat worden wagens niet toegelaten bij het openen en sluiten van de school. Uitrijden mag wel altijd. De straten worden afgesloten met nadarhekken, fietsers, voetgangers en hulpdiensten krijgen steeds toegang. Door deze manier van werken wordt een veilige, verkeersarme zone gecreëerd in de onmiddellijke omgeving van de school.

Schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen (Open Vld) legt uit: “Met de ervaring uit de bestaande schoolstraten weten we dat dit principe goed werkt. De gevolgen voor de directe omwonenden blijven beperkt en het verkeer wordt er voor de fietsers en voetgangers een pak veiliger op. Om het verkeer in de omliggende straten ook veilig te houden, worden enkele aanvullende maatregelen genomen, die permanent van kracht zijn. Zo wordt onder andere een ‘Kiss & ride’-zone ingericht en worden enkele beperkte circulatiemaatregelen genomen. Na drie maanden zullen we de werking van de schoolstraat evalueren.”

“Het is belangrijk dat kinderen op een veilige manier naar school kunnen gaan. Niet alleen de stad, maar ook de scholen zelf zijn hier sterk mee bezig”, vult schepen van Onderwijs Marina De Bie (Groen) aan. “Meer veiligheid zorgt er bovendien voor dat meer mensen er voor zullen kiezen met de fiets of te voet naar school te gaan. Dit is niet alleen gezonder, maar kan er ook voor zorgen dat het maken van duurzame keuzes in het verkeer van jongs af aan een evidentie wordt.”

Schoolstraat Groenstraat praktisch
De schoolstraat omvat het deel van de Groenstraat tussen de kruispunten Sint-Jacobstraat en Lange Nieuwstraat. De proefperiode loopt tot 1 maart.

Tijdens schooldagen mogen auto’s deze zone niet inrijden op volgende tijdstippen:
• ’s Morgens van 8.10u tot 8.40u (ma-vr)
• ’s Avonds van 15.20u tot 16u (ma-di en do-vr)
• ’s Middags van 12u tot 12.30u enkel op woensdag

Extra verkeersingrepen:
Om het plaatselijk verkeer vlot en veilig te laten verlopen en de omliggende straten bereikbaar te houden, zijn er een aantal extra ingrepen nodig. Die gelden permanent, dus ook buiten de tijdstippen van de schoolstraat.

• Aanpassing rijrichtingen
o Het deel van de Groenstraat tussen de Sint-Jacobsstraat en Van Benedenlaan wordt enkelrichting naar de vesten.
o Het deel van de Lange Nieuwstraat tussen de Gebroeders Verhaegenstraat en Louizastraat wordt enkelrichting naar de Louizastraat.
• Verbetering uitrijzicht Groenstraat: Om ervoor te zorgen dat het verkeer veilig vanuit de Groenstraat de Van Benedenlaan kan oprijden, verdwijnen er drie parkeerplaatsen in de Groenstraat. Hierdoor verbetert het zicht voor de automobilisten.
• Kiss-and-ride: Schoolkinderen kunnen veilig afgezet en opgehaald worden aan de kiss-and-ridezone. Die is afgebakend op de hoek van de Groenstraat met de Van Benedenlaan en geldig tijdens de uren van de schoolstraat.
• Een eerste evaluatievergadering gaat door op 5 februari om 20u in basisschool Ursulinen.



Klik hier voor meer nieuws uit de regio Mechelen

Commentaar