Voor de bouw van de ondergrondse stationsparking heeft Mechelen in Beweging een hele reeks minderhindermaatregelen uitgewerkt. De veiligheid van voetgangers en fietsers staat daarbij steeds centraal. Dat resulteert in een speciaal aangelegde doorsteek tussen de vervangparkings aan de Hanswijkvaart en de toegang tot de perrons. Waar pendelaars de voorbije maanden af en toe gehinderd werden door het werfverkeer, werd nu een compleet veilige zone aangelegd die vanaf maandag 13 mei in gebruik wordt genomen. Er werd een 4m brede betonverharding gegoten, pal tegen de gebouwen van de Centrale Werkplaats. Op de plaats waar men de werfzone moet oversteken, werd op gelijkvloers niveau een speciale tunnel aangelegd. Daar rijdt het werfverkeer overheen, zonder de voetgangers te moeten kruisen. Deze doorsteek werd zodanig aangelegd, dat ook minder mobiele mensen er probleemloos gebruik kunnen van maken.
Die ingreep maakt het meteen mogelijk om de werfactiviteit nog uit te breiden. Vanaf volgende week neemt de aannemer namelijk een tweede installatie voor de constructie van diepwanden in gebruik. Die wordt opgesteld in de zone tussen de voetgangersdoorgang en de Leuvensesteenweg. De diepwanden moeten ervoor zorgen dat er geen stabiliteitsproblemen opduiken bij de constructie van de ondergrondse parkeergarage voor bijna 2000 wagens.
Meteen start de aannemer ook met de afvoer van de grond die werd uitgegraven voor de aanleg van die diepwanden. Het gaat om omgeveer 1500 m³, goed voor een 100-tal vrachtwagens. Die zullen het goedje de eerstvolgende dagen naar een opslagzone in Willebroek brengen.