Ook in 2013 zet Mechelen volop in op het versterken en promoten van Mechelen als winkelstad. De handelaars en winkeliers zetten aan de vooravond van deze lente hun beste beentje voor om de shoppers een totaalbeleving te bieden tijdens het Warm Welkom Weekend. Niet alleen de etalages worden kleurrijk opgefleurd, ook de straten worden gepimpt met een nieuwe vlag die tot oktober onze binnenstad zal sieren.
Warm Welkom Weekend
De Warm Welkom Weekends zijn een vaste waarde in Mechelen winkelstad. Ieder jaar breidt dit gebeuren almaar uit. Dit jaar rollen 45 handelaars van de Mechelse binnenstad de rode loper uit op 15, 16 en 17 maart en zetten zij hun nieuwe lentecollecties in de spotlights. Het Warm Welkom Weekend vormt de ideale gelegenheid om leuke trendy aankopen te doen, waarbij de klanten extra hartelijk worden verwend. In samenwerking met de stad voorzien de handelscomités toffe randanimatie. Zaterdag kan je genieten van een glaasje bubbels op de Ganzendries of van oesters en poffertjes op de IJzerenleen. Daar kan je ook je ogen de kost geven tijdens twee openlucht catwalks, en zie je echte schermers aan het werk. Zondag krijg je op de Bruul het gezelschap van een brassband en draaiorgel. Vrijdag of zaterdag geen tijd om te shoppen? De winkels zijn ook open op zondag, van 14 tot 18u!
Jan ontwerpt de nieuwe vlag
Naast de winkeletalages, krijgen ook onze winkelstraten opnieuw een kleurrijke look met splinternieuwe vlaggen. In oktober vorig jaar ging de stad met een wedstrijd op zoek naar een nieuw vlagontwerp, passend in het thema de Ommegang. Uit meer dan 70 inzendingen koos de jury een winnaar: Jan Lauwers (19), eerstejaarsstudent Interactive Multimedia Design aan Thomas More. Jan woont in Bouwel, maar zit in Mechelen op kot. Zijn hele klas nam deel aan de wedstrijd, onder impuls van docent David Heerinckx. “Het competitiebeest in me kwam meteen naar boven”, aldus een fiere Jan. “Ik koos voor een ontwerp met de pop Janneke, omdat we naamgenoten zijn. Van al mijn designprojecten tot nog toe is de vlag mijn pronkstuk. Het is een ontzettende eer dat mijn vlag in de straten hangt”. De jury was van oordeel dat Jans ontwerp goed inspeelt op het opgelegde thema van 2013: de Ommegang uit de Hanswijkcavalcade. “Het ontwerp is krachtig in zijn eenvoud en goed zichtbaar vanop de grond”, argumenteert schepen Wim Jorissen. Vrijdag mocht Jan samen met de schepen zijn vlag omhoog hangen in de IJzerenleen.
En er is meer! Omdat tussen alle ingezonden ontwerpen nog enkele toppers zaten, werd ook al een ontwerp voor volgend jaar gekozen. De vlag van Sarah Pelgrims, klasgenoot van Jan, zal in 2014 in onze straten wapperen. Zij koos voor enkele verschillende ontwerpen, die elk het Opsinjoorke en een ander typisch Mechels element bevatten.
Als dank voor hun inspanningen kregen beide studenten een Mechelenbon ter waarde van € 30 overhandigd van Wim Jorissen. David Heerinckx, de docent, kreeg een fles Gouden Carolus cadeau.
Van 2006 tot 2008 werden er elk jaar vlaggen met historische wapenschilden uitgehangen in de winkelstraten. Sinds 2009 hangen er ‘moderne’ vlaggen in de winkelstraten, die jaarlijks hernieuwd worden.
De Mechelenbon slaat aan
Een Warm Welkom Weekend, de lente- en herfstbraderie, het krantje ‘Mechelen staat je goed’, … De stad promoot actief haar lokale handelaars en winkelgebeuren. Dat doen we ook met de Mechelenbon, die zijn start niet heeft gemist. Exact een half jaar na de lancering wordt deze belevenisbon erg goed verkocht. Deze week ging de 7500ste bon over de toonbank, goed voor een totale waarde van zo’n 75.000 euro tot nog toe. Ondertussen zijn er al 140 inruilpunten in Mechelen waar je de Mechelenbon kan besteden.
meer info
www.uitinmechelen.be/mechelenbon & www.mechelen.be/warmwelkomweekend