Dit voorjaar begon Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) samen met het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) met de voorbereiding van de werken in het kader van het Sigmaplan in Zennegat en Grote Vijver. In Zennegat trekt het project zich deze zomer echt op gang.
In het kader van het Sigmaplan legt W&Z in heel Vlaanderen een keten van overstromingsgebieden aan langs de getijdenrivieren. Die moeten het risico op wateroverlast in bewoonde gebieden terugschroeven. Door de zeespiegelstijging en omdat in de toekomst meer hevige regenbuien zullen voorkomen, wordt dit almaar belangrijker. Ook in het Mechelse staan zogenaamde gecontroleerde overstromingsgebieden op het programma. Dat zijn gebieden waar de rivier gecontroleerd kan overstromen, zonder dat de bewoners natte voeten krijgen. Dit alles speelt zich af rond de Dijlemonding, waar de Dijle, de Zenne en de Nete samenvloeien in de Rupel.
Zennegat wordt veiliger en natuurlijker
Dit voorjaar begon W&Z met de voorbereidende werken. In het Zennegat in Battel, één van de drie projectgebieden, gaan de terreinwerken deze zomer van start. Het gebied zal niet alleen de veiligheid verbeteren, maar krijgt ook een natuurfunctie, licht Michiel Derycke toe: “In het overstromingsgebied in Zennegat slaan we twee vliegen in één klap: de veiligheid in de regio wordt verhoogd én de waardevolle natuur krijgt een opsteker. De getijdennatuur, die heel typisch is voor het rivierenland in deze regio, is de afgelopen decennia stelselmatig verdwenen. Nu maken we van het veiligheidsproject gebruik om de natuur in ere te herstellen. Tweemaal per dag zal het gebied lichtjes onder water staan. Bij extreem weer neemt het gebied zijn beschermende functie op. Dan kan het helemaal onder lopen. We spreken ook van een gecontroleerd overstromingsgebied met gereduceerd getij.”
Eerste werken in augustus
De voorbereidende werken om het gebied startklaar te maken, zijn inmiddels afgerond. Michiel Derycke: “Er werd een uitgebreid archeologisch onderzoek uitgevoerd met handboringen en proefsleuven om eventuele prehistorische sites te identificeren. Begin augustus beginnen we met de bouw van een nieuwe uitwateringssluis in de Dijledijk, ter hoogte van de Hoge Weg. Deze sluis ligt net buiten het overstromingsgebied. Ze zorgt voor de afwatering van de kanaalgracht en de overstort van het rioleringsstelsel van de Hoge Weg.”
Later op het jaar volgt de aanleg van de nieuwe ringdijk. Die moet voor een veilige scheiding zorgen tussen het overstromingsgebied en het achterland. In het zuiden van het gebied wordt dit een volledig nieuwe dijk. Aan de westzijde zal de kanaaldijk verhoogd worden en dienst doen als ringdijk. Om die werken mogelijk te maken, worden de bomen in de berm gerooid. Nadien verhogen we de kanaaldijk met een waterkeringsmuur, bestaande uit stalen damplanken en beton.
Plaatselijk beperkte hinder te verwachten
In de eerste fase, gedurende de aanleg van de uitwateringssluis in augustus, is de hinder relatief beperkt. De Dijledijk wordt afgesloten vanaf de oprit aan café ‘In het Bergsken’ tot aan Zennegat. Zennegat blijft wel bereikbaar voor fietsers en wandelaars via de Hoge Weg en de kanaaldijk. De aan- en afvoer van het materiaal zal via de kanaaldijk gebeuren. Tijdelijke en plaatselijke hinder is dus niet uit te sluiten. Omwonenden worden via nieuwsbrieven en de Sigma-website op de hoogte gehouden van de timing van de werken en eventuele omleidingen.
Via www.sigmaplan.be kunt u de werken op een kaart bekijken en de voortgang volgen. U vindt er ook nieuwsbrieven met specifieke informatie over het project Dijlemonding.