De voorbije weken waren er verschillende stroompannes in Zemst door problemen met de middenspanning. Deze deden zich steeds voor in de zelfde omgeving (Zemst-Laar en een klein gedeelte van Eppegem)
In het verleden waren er reeds verschillende uitschakelingen in deze omgeving. Meerdere van de defecten kunnen rechtstreeks of onrechtstreeks gelinkt worden aan graafwerken in de nabijheid van de kabel. Zo zijn er uitschakelingen geweest waarbij een aannemer ter plaatse kon worden aangesproken en verantwoordelijk worden gesteld, maar meerdere malen manifesteert het defect zich pas maanden na het beëindigen van de graafwerken die initieel de schade toebrachten aan de kabel. Hierdoor is het voor Eandis moeilijk om de schade nog te verhalen op de veroorzaker en wordt dit door de burger ervaren alsof deze schade komt door een slecht netwerk van de distributienetbeheerder.
Na de vorige ‘golf’ van defecten werd reeds een actieplan opgesteld om te anticiperen:
• Er is beslist om het netwerk te ontdubbelen waardoor bij voorkomend defect de impact reeds gehalveerd wordt.
• Bovendien is voorzien om drie kabelsegmenten waar zich vroeger defecten op hadden voorgedaan preventief te vervangen.
De uitvoering van deze werken is momenteel lopende en wordt dit jaar verder afgewerkt.
Met deze acties neemt Eandis op een adequate manier zijn verantwoordelijkheid op als beheerder. We kunnen echter niet sterk genoeg benadrukken dat vele van de defecten hun oorsprong vinden in een slechte manipulatie bij het uitvoeren van werken in de “omgeving” van kabels. Om ook hierin verbetering te brengen, startte Eandis recent een grote campagne op onder het thema ‘Graven doe je met zorg’, waarbij ze alle aannemers van grond- en graafwerken willen sensibiliseren om rekening te houden met de leidingen van de distributienetbeheerder bij het uitvoeren van hun opdracht.