Het departement Personeel van de stad Mechelen en het OCMW hebben hun intrek genomen in het nieuwe gebouw aan de OCMW-site. In mei 2011 werden de twee personeelsdiensten al samengesmolten tot een gemeenschappelijke, volwaardige personeelsdienst, wat de dienstverlening enkel ten goede kwam. Voorheen zaten beide diensten echter nog op twee verschillende locaties. Dat is nu verleden tijd, want met de nieuwbouw heeft het Personeelsdepartement voorgoed haar eigen vaste stek. Dinsdag 26 juni werd het gebouw plechtig geopend.
Personeelsdiensten stad en OCMW geïntegreerd
De stad en het OCMW werken al sinds lange tijd samen op heel wat vlakken. Eén van de thema’s van samenwerking is een gemeenschappelijke personeelsdienst voor beide organisaties. Deze integratie startte al enkele jaren geleden, want twee personeelsdiensten samensmelten vroeg de nodige voorbereiding. Zo moesten de personeelsdiensten, elk met hun eigen geschiedenis, werking, gewoonten en werkcultuur, goed op elkaar afgestemd geraken om optimaal samen te werken. Op 1 mei 2011 was het zover: het nieuwe departement Personeel was geboren. Waar vroeger de personeelsdienst onder het departement Algemene Zaken viel bij de stad, is het nu één volwaardig departement, bestaande uit twee teams: Personeelsmanagement en Sociaal Secretariaat. “We gaan samen de uitdaging aan om een klantgericht, dynamisch en kwalitatief personeelsbeleid te voeren. En door dit nieuwe gebouw wordt de samenwerking ter plekke tussen de medewerkers van het OCMW en de stad alleen maar intenser. Ik vind het ook een heel mooi gebouw in het hartje van de stad en prachtig geïntegreerd in de binnentuin van het OCMW,” zegt OCMW-voorzitter Koen Anciaux.
Veranderde werking, betere dienstverlening
Ook de werking is sinds dan veranderd. De collega’s van Personeelsmanagement werken nu per klantengroep, en beschikken over portefeuilles met een vast aantal diensten of afdelingen. Dat maakt het voor de werknemer van de stad of het OCMW een stuk eenvoudiger: je hebt één vast aanspreekpunt voor alle vragen over je loopbaan. Ook het Sociaal Secretariaat werkt per thema. Bij hen kan je terecht over algemenere zaken zoals tijdsregistratie, loonadministratie en verlofberekeningen. Schepen van Personeelszaken Marina De Bie reageert tevreden: “We hebben tegelijk de interne dienstverlening verbeterd en de efficiëntie van onze diensten verhoogd. Met dank aan onze bereidwillige medewerkers.”
Nieuw gebouw plechtig geopend
Hoewel de werking na 1 mei 2011 al op elkaar was afgestemd, zat de eengemaakte personeelsdienst nog niet fysiek samen. De collega’s van het nieuwe departement hebben een jaar gependeld tussen de kantoren van de stad en die van het OCMW. Bedoeling was om elkaar zo alvast beter te leren kennen en samen te werken.
Ondertussen werd gestart met de zoektocht naar een nieuwe locatie. De keuze viel op de renovatie en uitbreiding van een vleugel van de vroegere Norbertinessenpriorij O-L-Vrouw van Leliëndael gelegen op de hoek van de Bruul en de Schaalstraat. Het gebouw was eigendom van het OCMW en stond deels leeg. Een duurzame renovatie en een uitbreiding met een 320 m² heeft een gedeelte van de vroegere priorij opgewaardeerd tot een energiezuinige werkomgeving voor 28 medewerkers. Het resultaat is een mooi geheel van 650m² hedendaagse kantoorruimtes en vergaderfaciliteiten. Omwille van de integrale toegankelijkheid werd het geheel voorzien van een lift. Op het vlak van duurzaamheid werd vooropgesteld dat de energiebehoefte voor verwarming niet mocht stijgen ondanks de verdubbeling van de oppervlakte van deze vleugel van het Klooster. De totale kost van de renovatie en bouw bedraagt zo’n 1,3 miljoen euro.