Mechelen wil haar inwoners nog meer op de fiets zien. De vele verbeteringen aan de fietsinfrastructuur nu en in de toekomst ondersteunen dit. De Dijlestad zet de ingeslagen weg van verkeersveilige projecten verder. “Naast duurzaamheid is ook verkeersveiligheid een belangrijke prioriteit in ons mobiliteitsbeleid. Jong geleerd is oud gedaan en met deze promocampagne willen we jongeren en hun ouders te overtuigen om vaker de fiets te nemen. Daarom schenken we 1327 leerlingen van het eerste middelbaar gratis een hippe fluo rugzakhoes van de stad”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Scholieren vallen op in het verkeer
Een groot deel van de fietsers zijn jongeren op weg naar school. Zij zijn vaak zeer kwetsbaar in het verkeer en niet altijd even zichtbaar. Daarom geeft de stad hen graag een duwtje in de goede richting: ze schenkt alle leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs in Mechelen een fluo hoes. Met fluo val je op, zeker als het donker is. Fluo zie je op meer dan 100 meter; zonder is dat slechts 20 meter. De hoes kan over de rugzak of boekentas en is bovendien waterafstotend.
“Samen met het Mechelse onderwijs en de politie werken we het ganse schooljaar aan de verkeersveiligheid voor de leerlingen die dagelijks van en naar school fietsen of stappen. We steunen verkeerseducatieve projecten, voeren fietscontroles uit en investeren in de heraanleg van veilige schoolomgevingen. Deze nieuwe actie voor alle 13 scholen van het secundair onderwijs in Mechelen sluit hier mooi bij aan”, zegt schepen van Onderwijs Caroline Gennez.
Mechelen fietsstad
Door de beperkte schaalgrootte is Mechelen een ideale stad om met de fiets te doorkruisen. Het openbaar domein werd de laatste jaren grondig aangepakt. Mechelaars worden aangemoedigd om voor korte verplaatsingen niet voor de auto te kiezen om meer ruimte aan de zachte weggebruiker te geven. “We hebben de voorbije vijf jaar ingezet op de uitbouw van een duurzaam mobiliteitsbeleid. Het is onze bedoeling om duurzame en groene vervoerswijzen te promoten bij de Mechelaar. We hebben daarom al heel wat geïnvesteerd in infrastructuur voor fietsers. De nominatie voor de titel ‘Fietsstad 2012′ is dan ook alvast een mooie bekroning voor de geleverde inspanningen”, zegt Karel Geys.
De invoering van de autoluwe binnenstad (sinds december 2011) versterkt dit waardoor doorgaande autobewegingen ontmoedigd worden. Zo wordt de fiets nog meer het snelste en makkelijkste transportmiddel in de stad.
De stad trekt dus voluit de kaart van de fiets met:
– nieuwe fietspaden, waaronder de aanleg van een 25 kilometer lange fiets-o-strade naar Antwerpen
– extra fietsenstallingen (een verviervoudiging sinds 2007)
– openbare fietspompen (drie in het centrum en vijf in de dorpen)
– educatie voor jong en oud
– acties rond diefstalpreventie
– de uitbouw van een fietsverhuursysteem (realisatie in 2012)