De interventiewagens van watermaatschappij PIDPA zijn niet welkom in het autoluwe gebied. PIDPA dient zeer regelmatig dringende interventies uit te voeren tijdens de geldigheidsuren van het autoluwgebied (11 – 18u). Het waterbedrijf diende al eerder een vraag in bij de stad om een uitzonderingsmaatregel, maar ving tot op heden bot.
“De aanvragen werden ingediend voor die voertuigen waarvoor uit de gesprekken met het stadsbestuur bleek een vergunning mogelijk te zijn. Voorlopig behoort Pidpa echter nog steeds niet tot de uitzonderingen op de white list, die beschikken over een permanente toelating om in het kader van de nodige werkzaamheden de autoluwe zone te mogen betreden”, zegt Alexandra De Jonge, diensthoofd relatiebeheer van PIDPA. De watermaatschappij doet nog steeds de interventies, maar moet dagelijks de administratieve rompslomp verwerken. Elke dag moet de opgave van de nummerplaten van haar mobiele dienstverleners via een daartoe opgemaakt aanvraagdocument gemaakt worden om te vermijden dat zij een boete thuis zouden ontvangen. Aangezien zij per dag met hun mobiele dienstverleners een 800-tal interventies uitvoeren, die telkens pas in de namiddag voor de afspraakdag worden toegekend als specifieke opdracht aan een bepaalde medewerker, die dan door synchronisatie deze opdrachten op zijn toughbook binnenhaalt, is het onmogelijk binnen de werking van Pidpa om telkens 3 dagen op voorhand een tijdelijke toegang te bevragen. Het dagelijks screenen van alle terug gemelde orders om daaruit te filteren dat er medewerkers in de betrokken zone zich hebben moeten begeven, en diens nummerplaten vervolgens door te geven met een regularisatieprocedure voor de volgende werkdag om 11 u, is voor Pidpa uiteraard een zware belasting en dus geen efficiënte handelswijze.
Oppositiepartij CD&V luidt de alarmbel. “Een autoluwe binnenstad is normaal een positief verhaal. De manier waarop de autoluwe binnenstad in Mechelen wordt ingevoerd is echter slecht. PIDPA wordt door de maatregelen van de stad Mechelen op kosten gejaagd met een administratieve rompslomp tot gevolg. Hopelijk zal Pidpa die extra kosten niet in de factuur van de Mechelaars moeten vertalen…. Maar hoe dan ook is het een onnodige ballast voor een bedrijf dat werkt voor elke Mechelaar. Bovendien moest dit bedrijf volgens de informatie die het ons bezorgde al een ganse weg afleggen om aan de nodige vergunningen te geraken (die ze tot op gisteren niet eens verkregen hebben). Een mens zou zich de vraag gaan stellen of de stad niet wist dat er een waterbedrijf op haar grondgebied actief is toen ze de autoluwe binnenstad invoerde”, aldus Karel Van Butsel. Het is zelfs zo dat de lekzoekwagens en wachtinterventiewagens van Pidpa nog geen melding op de white list hebben gekregen. De aanvraag werd nochtans al geformuleerd voor de lekzoekwagens en de wachtinterventiewagens. Het gaat om een 20-tal voertuigen. “Dit wachten op een vergunning, en het telkens moeten regulariseren, is natuurlijk de redelijkheid voorbij”, besluit Van Butsel.