Sinds deze week krijgt iedereen die zonder vergunning het autoluwe gebied inrijdt tussen 11u en 18u, een boete. Vrijdag besliste het stadsbestuur om het reglement voor de vergunningen bij te sturen, zodat de criteria voor een aantal groepen vereenvoudigd worden. “Alle nutsmaatschappijen en depannagediensten krijgen permanente vergunningen voor hun vooertuigen. Zij hoeven dus geen tijdelijke vergunning of regularisatie meer aan te vragen. We hebben bij de invoering begin december beloofd dat we de maatregelen permanent zouden evalueren om bijsturingen te kunnen maken. Dat hebben we dan ook gedaan en daarom hebben we nu deze aanpassing doorgevoerd”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
De nummerplaten van voertuigen van nutsmaatschappijen zoals Pidpa, zullen dus permanent in het systeem worden opgenomen. Volgens het oude reglement moest er telkens opnieuw een tijdelijke vergunning worden aangevraagd. In de praktijk bleek dit niet werkbaar. Nu hoeven de nutsmaatschappijen en depannagediensten de nummerplaten slechts één keer per jaar door te geven.
Ook andere groepen kunnen volgens het nieuwe reglement een vergunning krijgen. Het gaat om mensen die in het autoluwe gebied een garage of parkeerplaats hebben, maar er buiten wonen. Zij hebben recht op 2 vergunningen. Handelaars die een zaak hebben in één van de desbetreffende straten, krijgen op hun vraag 2 in plaats van 1 vergunning. Wie een (para)medisch beroep uitoefent en hiervoor huisbezoeken aflegt, zal zich geen huisbezoekkaart van €100 moeten aanschaffen om een vergunning voor het autoluwe gebied te krijgen. Ook mensen die in de zone Bruul of de zone F. de Merodestraat wonen en minder mobiel zijn, hebben voortaan recht op een vergunning.
“We hebben de reacties op het systeem van de vergunningen onderzocht. De conclusie was dat we voor een aantal specifieke categorieën een versoepeling wilden toepassen. Met dit nieuwe reglement gaan we in op verzoeken van handelaars, mensen die niet goed te been zijn en nutsmaatschappijen. We hebben van bij de start gezegd dat we flexibel zouden zijn. En de tellingen wijzen uit dat het positieve effect duidelijk zichtbaar is in de binnenstad”, besluit Karel Geys.
Eerder op de dag trok PIDPA aan de alarmbel omdat hun interventievoertuigen niet in het autoluwgebied mogen rijden. Bij deze kan ook de watermaatschappij met de interventiewagens het autoluwgebied binnnenrijden zonder problemen.
Zie ook eerdere berichtgeving: PIDPA interventiewagens niet welkom in autoluwgebied