Na de heraanleg van het dorpsplein, de Kazernestraat en het eerste deel van de Steenweg op Heindonk, is het nu de beurt aan de Steenweg op Heindonk tussen de Brouwerijstraat en Ten Doorn. De stad maakte vandaag de plannen van de heraanleg bekend. “Naast het vervangen van de oude betonbanen door asfalt, investeren we in de zwakke weggebruikers door middel van verhoogde voet- en fietspaden”, aldus schepen Greet Geypen (Open Vld).
De Steenweg op Heindonk, gelegen tussen Heffen en buurtgemeente Heindonk, beschikt momenteel over gelijkgrondse fietspaden. De geplande heraanleg sluit aan op de gerealiseerde heraanleg van de Steenweg op Heindonk en loopt tot net voorbij de Grote Mierenstraat.
In het mobiliteitsplan is deze weg opgenomen als lokale fietsroute. De gelijkgrondse fietspaden zijn momenteel 1 meter breed en afgeschermd van de rijbaan met een overrijdbare strook kasseien of asfalt.
“De steenweg is gelegen binnen de bebouwde kom, daarom voorzien we ingrepen ten voordele van de zwakke weggebruikers. Eerst en vooral creëren wij langs beide zijden van de rijweg verhoogde fietspaden met een breedte van 1,5 meter. Waar mogelijk leggen wij op hetzelfde niveau een breed voetpad”, aldus de schepen.
De breedte van het voetpad zal verschillen naargelang de rooilijn. Er werd volgens de schepen van Openbare Werken gekozen om een breed voetpad te leggen waar dit nu ook al aanwezig is en aan de andere zijde de reststrook te verharden als voetpad. “Voet- en fietspaden worden op één niveau aangelegd zodat waar nodig, dit gemengd gebruikt kan worden door fietsers en voetgangers”. Tussen het fietspad en de rijweg wordt aan de kant van de pare huisnummers ter hoogte van Ten Doorn een haag voorzien.
Deze ingrepen zullen de breedte van de rijbaan doen versmallen naar 5,75 meter (inclusief goot). Dit is voldoende om het verkeer in beide richtingen af te wikkelen. “De versmalde rijbaan en de verhoogde voet- en fietspaden zorgen voor een gepast wegbeeld binnen de bebouwde kom. Hierdoor zal de snelheidsbeperking van 50km/u beter gerespecteerd worden”, legt Greet Geypen uit. Met de nieuwe inrichting kan er niet meer op de bermen geparkeerd worden.
Graspleintje aan kapel Ten Doorn
Op vraag van de dorpsraad van heffen zal ook het graspleintje naast de dit jaar gerestaureerde kapel Ten Doorn heraangelegd worden. Zo zal de omgeving van de kapel een ware metamorfose ondergaan. Gezaagde kasseien zullen aangebracht worden rond de kapel en tevens ook voor de kapel waar er nog een zitbank komt. Van de steenweg naar de kapel wordt er kasseipad van 2 meter breed aangelegd. Tussen dit pad en de erfgrens zal een haagblok (haagbeuk) voorzien worden. “Hier zullen wij bijkomend een fietsenstalling en een ingewerkte picknicktafel plaatsen”, geeft de schepen aan.
De integratie van het graspleintje met de Steenweg op Heindonk zal gerealiseerd worden door het verkeersplateau op de steenweg te verlengen tot voorbij de kapel. Ook de aanplanting van lage haagjes aan de kapel en het graspleintje en aan de overkanten van de rijweg, moet zorgen voor een sterk geheel waar het verkeer wordt doorgeleid. “Dit geheel vormt een snelheidsremmende poort aan de grens van de bebouwde kom”, licht Greet Geypen het ontwerp van ARA toe. “De fietsers worden achter de bushalte, door het grasveld geleid wat zorgt voor een betere veiligheid”.
Bij de heraanleg zal er ook een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd worden. Momenteel is het eerste gedeelte van de Steenweg op Heindonk aangesloten op de nieuwe heraangelegde riolering van de Kazernestraat en de afvoer van het andere gedeelte loopt via een overloop naar de gracht.
De kosten voor de heraanleg worden geraamd op 1.328.885 €. “De kostprijs van de fietspaden zal de Provincie Antwerpen voor 40% subsidiëren”, besluit Greet Geypen. De aanbesteding is dit jaar nog voorzien, zodat de uitvoering volgend voorjaar verwacht mag worden. Het overige gedeelte van de Steenweg op Heindonk wordt in de toekomst nog aangepakt, maar dit zal niet meer in deze bestuursperiode zijn.