Sinds zaterdag 9 september laten de Mechelse stadsbussen het centrum grotendeels links liggen. Het nieuwe circulatieplan, de talrijke werken en het overvloedige autoverkeer zorgden voor ongeziene vertragingen. Reizigers moeten in sommige gevallen meer dan een kilometer te voet gaan, terwijl wie met de auto komt tot pal in het centrum mag blijven rijden. Volgens TreinTramBus staat deze situatie haaks op de filosofie van een autoluwe binnenstad.
Het afgelopen jaar kwamen de Mechelse bussen vooral in het nieuws omdat ze hun route via de Hoogstraat moesten opgeven. Die straat wordt momenteel heringericht. De busroutes werden verlegd naar de Onze Lieve Vrouwstraat en de Louizastraat. De talrijke bussen in deze smalle straten leverden heel wat protest op en bijgevolg waren ook in de Louizastraat de bussen al gauw niet meer welkom. Het traject werd nogmaals omgelegd. Dat leidde bij het begin van het schooljaar tot vertragingen van meer dan een half uur waardoor De Lijn zich genoodzaakt zag voorlopig rond het centrum te rijden. Reizigers uit Mechelen-Noord moeten nu een kilometer te voet gaan om de binnenstad te bereiken.
Helaas blijft de route via de Hoogstraat ook in de toekomst taboe omdat de rijrichting daar op vraag van enkele handelaars werd omgedraaid. Het belang van die winkeliers woog blijkbaar zwaarder dan dat van enkele duizenden busreizigers per dag. De klanten zullen hun winkeletalages alvast niet meer kunnen bewonderen vanuit de bus.
Autoluwe stad vol parkeergarages
Bij de uittekening van het circulatieplan voor de autoluwe binnenstad is ironisch genoeg vooral gekeken naar de autocirculatie. De jongste jaren kreeg de Mechelse binnenstad niet minder dan drie nieuwe ondergrondse parkings en daar komen er binnenkort nog twee bij. Een zesde staat op stapel. Hoe dat beleid de parkeerdruk op het historische stadscentrum moet verlichten, is ons een raadsel. Maatregelen om sluipverkeer dwars door de binnenstad te ontmoedigen komen er alvast niet. Sommige straten zijn de facto herleid tot verlengde parkinginritten met een constante autostroom.
Nochtans begint het hoofdstukje mobiliteit van het bestuursakkoord van 2007 als volgt: “Het mobiliteitsbeleid van het stadsbestuur stoelt op het STOP-principe waarbij de minst vervuilende en belastende mobiliteitsvormen prioriteit krijgen: eerste stappen, dan trappen, openbaar vervoer en personenwagens. Binnen dit project zal het stadsbestuur maatregelen nemen om de veiligheid, het comfort en de doorstromingsmogelijkheden van al deze weggebruikers te verbeteren.”
Stadsbus in de verdrukking
Het bestuursakkoord bevatte ook een aantal goede voornemens inzake openbaar vervoer, maar daar is tot dusver nog niets van gerealiseerd. De meeste haltes in het centrum beschikken zelfs niet over schuilhuisjes of een degelijk perron om de bus voor iedereen vlot toegankelijk te maken. De halte bij de Colomaschool werd onlangs fraai heraangelegd, maar ook daar staat de busreiziger tegenwoordig in weer en wind. In tegenstelling tot steden als Leuven of Sint-Niklaas schijnt de stad Mechelen het belang van de bus in het centrum niet naar waarde te schatten. Waarom de IJzeren Leen, naar het voorbeeld van de Bruul, niet voorbehouden voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer?
Ook De Lijn zelf mag in de thuisbasis van haar hoofdzetel gerust wat meer ambitie hebben. De recentste grote verbetering van het openbaarvervoersnet dateert reeds van 1997. Mechelen kreeg als enige Vlaamse centrumstad geen project basismobiliteit, noch netmanagement. Een groot deel van de ingezette stadsbusjes zijn tot op de draad versleten en eigenlijk te klein om de toeloop in de spits en op zaterdag op te vangen. Aan de haltes vind je vaak achterhaalde en onvolledige informatie. Behalve aan het station kreeg geen enkele halte een dynamisch infobord.
Niet minder, maar meer openbaar vervoer in de stad
De autodruk op het centrum kan alleen worden verminderd door de alternatieven te verbeteren. Het stadsnet moet dringend worden opgewaardeerd en een volwaardige plaats krijgen in het centrum.
TreinTramBus wil zo snel mogelijk een aantal concrete voorstellen voor een betere dienstverlening van het stadsnet bespreken met de stad en De Lijn:
-
herstel van de busbediening in beide richtingen in het hart van de stad;
-
toegankelijke en centrumhaltes met een degelijk wachtcomfort;
-
comfortabele en milieuvriendelijker voertuigen;
-
een bus om het kwartier op de hoofdassen van maandag tot zaterdag en een volwaardig avondaanbod;
-
een betere bediening van de recreatiepool De Nekker (Nekkerhal, Sportpark, bioscoop, zwembad) en van een aantal nieuwe ontwikkelingen;