Eind april kondigde burgemeester Bart Somers (Open Vld) aan dat de Van Beethovenbrug, die de Dijle overspant ter hoogte van de Vismarkt, in het najaar wordt afgebroken. “Reden voor deze verwijdering is het hevige protest van vele Mechelaars, die in de brug een te grote visuele vervuiling zagen voor de historische bruggen en de Vismarkt. Na de afbraak in het najaar zou er een noodbrug komen, tot de stad Mechelen middels een architecturale wedstrijd een nieuw ontwerp heeft geselecteerd”, zegt N-VA gemeenteraadslid en Vlaams volksvertegenwoordiger Marc Hendrickx.
Hendrickx vraagt zich af of de Vlaamse beleidsuitvoerder Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) reeeds betrokken is geweest bij de afbraak en verplaatsing van de Van Beethovenbrug. Verder vraagt hij zich ook af of de Vlaamse regering en bij uitbreiding W&Z volledig akkoord gaat met de door het Mechelse stadsbestuur aangekondigde stappen.
Minister van Mobiliteit & Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) geeft mee dat W&Z de bouw voor de Van Beethovenbrug heeft gegund voor een bedrag van €371.580. W&Z heeft, behoudens de berichten in de pers, geen formeel verzoek van het college van de Stad Mechelen om deze brug opnieuw te verplaatsen, ontvangen. Krachtens artikel 7 van de samenwerkingsovereenkomst behoort de brug tot het patrimonium van W&Z. De stad Mechelen is daardoor in deze niet bevoegd. “Indien er concrete formele vragen of voorstellen vanwege het college komen, zal ik die in samenspraak met W&Z evalueren en onze positie bepalen”, zegt Crevits.
Het Mechelse stadsbestuur begrijpt de hele heisa niet. “We hebben eerstdaags een formeel gesprek met W&Z over de Van Beethovenbrug. Pas dan kunnen de nodige bouwvergunningen aangevraagd worden”, aldus Koen Anciaux (Open Vld) namens het Mechelse college. Als alles volgens plan verloopt ligt er eind 2012 een nieuwe brug over de Dijle en verhuist de huidige brug naar de Vrouwvliet.