Wie parkeert voor een private garage of oprit, is in overtreding. Voor zorgverstrekkers uit de (para)medische sector is het echter niet altijd evident om een parkeerplaats te vinden. Het Mechelse stadsbestuur wil daarom onderzoeken of er voor deze beroepsgroep een uitzondering kan worden gemaakt. “In Brussel wordt reeds het systeem ParkingPlus toegepast. Bewoners kunnen ervoor kiezen om solidair te zijn en een sticker te kleven op hun garagepoort. Op deze sticker staat een parkeerverbod, maar tegelijkertijd ook de boodschap dat zorgverstrekkers hier wel mogen parkeren”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Het gebeurt wel eens dat dokters worden opgeroepen om patiënten thuis te komen verzorgen, en dat ze geen parkeerplaats vinden in de buurt. Vooral bij dringende gevallen kan dit een echt probleem zijn. ParkingPlus biedt hiervoor een oplossing. Het systeem werkt eenvoudig: hulpverleners schrijven zich in op de website en ontvangen een sticker om op de voorruit van hun wagen te kleven. Wie een garage heeft en hulpverleners de mogelijkheid wil geven om hiervoor te parkeren, kleeft eveneens een sticker op de poort. Mechelaars uit de medische of paramedische sector die patiënten thuis bezoeken en deze sticker gebruiken, zullen dan ook niet worden weg getakeld. “Dit is een eenvoudig systeem gebaseerd op solidariteit. Op de sticker staat het gsm-nummer vermeld van de hulpverlener, zodat je altijd kan bellen als je jouw garage niet kan in- of uitrijden. Verpleegkundigen, artsen, kinesitherapeuten e.a. kunnen hiervan gebruik maken en dit komt de mobiliteit ten goede. Daarom zullen we onderzoeken hoe we ParkingPlus ook in Mechelen kunnen toepassen”, aldus Karel Geys.
Daarnaast krijgt de stad soms ook klachten over het herhaaldelijk parkeren voor bepaalde garages en inritten. In sommige gevallen heeft verbaliseren niet voldoende effect. “Wanneer er iemand staat geparkeerd voor jouw garage of inrit, dan neem je in de eerste plaats contact op met de politie. Als blijkt dat dit zich steeds opnieuw voordoet, dan zullen we de problematiek in deze buurt onder de loep nemen. Een terreinbezoek moet in dat geval duidelijkheid geven of infrastructurele ingrepen nodig zijn”, besluit Karel Geys.