Mechelen stapt mee in het proefproject PIEK-2 dat op zoek gaat naar meer duurzame en verkeersveilige manieren van belevering.
In 2010 en 2011 liep gedurende enkele maanden het PIEK-1 proefproject dat beperkt was tot 16 winkels in 9 steden en gemeenten. De focus lag op structurele aanpassingen. Distributeurs hebben vrachtwagens, laad- en losruimtes, en laad- en losmaterieel technisch aangepast zodat beleveringen uitermate stil konden verlopen. Dit project werd positief geëvalueerd.
Flanders Logistics start nu het PIEK-2 vervolgproject op, ondermeer in samenwerking met Unizo en de VVSG. De aanpak wordt verruimd: er worden meer bedrijven uit de distributie- en transportsector betrokken. In Mechelen zijn er tot nu toe al twee geïnteresseerde grootwarenhuizen (Lidl Nekkerspoelstraat en Carrefour Zemstbaan). In totaal nemen meer dan 50 steden en gemeenten deel aan PIEK-2.
De voordelen voor stad Mechelen zijn groot: “Stille leveringen verminderen de overlast voor de buurt waarin een supermarkt of bedrijf gevestigd is. Bovendien maken ze het mogelijk om buiten de spitsuren te leveren. Ze vinden plaats in de dagrand, zo krijg je minder vrachtwagens op drukke momenten wat de lengte van de files moet inkorten en het aangenaam werken maakt voor de chauffeurs. Ook de verkeersveiligheid vaart er wel bij,” aldus schepen van Mobiliteit en Duurzaamheid Marina De Bie (Groen). Bovendien verbruikt slimme logistiek minder brandstof. De uitstoot van fijn stof en CO2 zal dalen. Belangrijk om de ambitieuze klimaatdoelstellingen van de stad Mechelen te bereiken.