Vanmiddag werd het startschot gegeven voor het project Villa Crossmedia. Villa Crossmedia is een project rond media voor en door jongeren waarbij de stad Mechelen de samenwerking aangaat met de Vlaamse partners Lessius, de stad Brugge en de Britse partners CSV Media Club House in Ipswich en Coastnet in Plymouth. Het project wordt gesteund door het Interreg-programma ‘2 Zeeën’ dat de samenwerking wil stimuleren tussen landen die grenzen aan de Noordzee. Het programma steunt het project de komende drie jaar met 2.281.830 euro.
“Wij nemen voor het eerst de rol van leidende partner op ons met dit Europese project. Dit houdt in dat de stad Mechelen alles zal coördineren en controleren om de uitvoering in goede banen te leiden. Dit is een unieke kans voor ons die het beleid rond jongerencultuur de komende drie jaren een echte boost zal geven”, zegt schepen van Jeugd en Onderwijs Caroline Gennez.
Sinds 2009 is Mechelen op zoek gegaan naar een nieuwe manier om in te zetten op empowerment van jongeren en dit via media. Media nemen immers in al hun vormen – denk aan print, tv, Internet, sociale media en radio – een prominente plaats in het leven van jongeren in.
Mechelen vond daarbij al snel partners met gelijkaardige doelstellingen en evenveel enthousiasme. Dat resulteert vandaag in Villa Crossmedia: een project met drie aansluitende werkpakketten. Die zijn Mediawijsheid, Mediavorming en productie en Culturele identiteit.
Het pakket Mediawijsheid wil ervoor zorgen dat jongeren zich bewust zijn van de gevaren en risico’s van nieuwe media door de ontwikkeling van vormingspakketten en train-the-trainer sessies. Dit wordt gecoördineerd door Lessius. “De jongeren zullen vanuit Lessius begeleid worden door professionele mediacoaches van de bachelor in de journalistiek. Lessius stelt ook haar mediaorganisatie www.supo.be en professionele televisiestudio open voor de jongeren om mediawijsheid ook echt in de praktijk te brengen. Ook onze master in de journalistiek heeft hierin een rol”, verklaart Johan Cloet, algemeen directeur van Lessius, de enige academische partner in het project. “Aangezien mediawijsheid een doelstelling is in de vakoverschrijdende eindtermen van het secundair onderwijs, biedt Lessius met haar lerarenopleidingen ook daar een aangepast kader voor aan.”
Het pakket Mediavorming en productie beoogt het opstarten van nieuwe mediacentra en de verbetering van reeds bestaande. Hier leren jongeren media maken op een informele en laagdrempelige manier. De stad Mechelen en Brugge zijn verantwoordelijk voor de coördinatie. De bedoeling van het thema Culturele identiteit is om het gevoel van identiteit bij jongeren in een multiculturele wereld te bevorderen. Diversiteit staat hierbij centraal en er is bijzondere aandacht voor subculturen bij jongeren. De coördinatie is in handen van de Engelse partners CSV Ipswich en Coastnet Plymouth.
De steun van het 2-Zeeën programma creëert voor Mechelen en de andere partners heel wat kansen op het vlak van media en empowerment van jongeren. Voor de uitwerking van een crossmediaal centrum voor jongeren in Mechelen heeft de stad het pand in de Hanswijkstraat 32 gekocht, vlak naast het bestaande project van H30. Het gebouw wordt momenteel gerenoveerd en op de benedenverdieping komt het mediacentrum. De spil daarvan wordt een radiostudio omdat radio voor jongeren een heel toegankelijk medium is om te maken. De studio krijgt een vitrine naar de straatkant en dat benadrukt de openheid en de toegankelijkheid van het centrum.
De stad wil hiermee een centrale plek voor jongeren creëren in de binnenstad, waar zij met al hun vragen terechtkunnen, waar ze zich creatief kunnen uitleven en waar ze in de toekomst, door dit project, ook op een ervaringsgerichte manier kunnen experimenteren met mediawijsheid. “Cultuur en jeugd slaan dus nog meer de handen in mekaar. Het mediacentrum in H32 met als grote troef de radiostudio, zal hand in hand gaan met de artistieke werkplek H30. Verschillende kruisbestuivingen worden mogelijk, diverse dynamieken en energieën zullen mekaar versterken”, zegt Frank Nobels, schepen van Cultuur.
Villa Crossmedia is een project dat tot stand kwam dankzij Europese subsidies. Een groot deel van de recente Mechelse stadsvernieuwingsprojecten en andere innovatieve realisaties zijn Europese projecten. “Door de omvang van de subsidies zijn deze Europese projecten vaak de aantrekkelijkste stadsvernieuwingsprojecten gebleken. Het spreekt dan ook voor zich dat wij ook in de toekomst de Europese subsidiekanalen zullen blijven scannen om te onderzoeken welke projecten een meerwaarde kunnen betekenen voor onze stad”, aldus burgemeester Bart Somers