Mechelen is een bruisende stad met een rijk verleden, boeiende bezienswaardigheden en verrassende activiteiten. Een stad waar het aangenaam is om te winkelen en te genieten op tal van terrasjes aan mooie pleinen en verborgen hoekjes. “Mechelen wil een gastvrije en open stad zijn waar iedereen zich welkom voelt. Daarom lanceren we een nieuwe campagne rond twee centrale thema’s: toegankelijkheid en kindvriendelijkheid”, kondigen schepenen Rita Janssens en Caroline Gennez (beiden sp.a) aan.
“Mensen met een handicap, senioren die minder mobiel zijn of ouders met kinderwagens, worden dikwijls geconfronteerd met het probleem dat de stoep moeilijk toegankelijk is. Denk maar aan obstakels zoals fietsen die hinderlijk gestald zijn. Er zijn voldoende fietsenstallingen en andere plaatsen waar je je fiets kan zetten zonder hinder te veroorzaken. De stad zal daarom fietsers die dit correct doen, belonen met een zadelhoes en fietslabel. Deze positieve sensibilisatiecampagne zal er hopelijk toe leiden dat iedereen meer aandacht heeft voor het vrijmaken van de stoep. Als stad beschouwen we toegankelijkheid altijd als ene belangrijk aandachtspunt bij bv. de heraanleg van wegen of openbare gebouwen”, zegt schepen Rita Janssens, bevoegd voor personen met een handicap en senioren. De campagne gaat van start op 4 mei in samenwerking met Mobiel 21. Dankzij de vrijwilligers van Blindenzorg Licht en Liefde kunnen voorbijgangers tijdens deze actiedag ervaren wat het is om je als blinde of slechtziende doorheen de stad te begeven. Vrijwilligers verspreiden deze positieve boodschap in de winkelstraten. Ook de Mechelaars kunnen zelf hun steentje bijdragen: ze kunnen zich opgeven als vrijwilliger in hun eigen buurt of wijk. De stad zal ook horecazaken en winkels informeren en vragen om extra aandacht te hebben voor de toegankelijkheid van hun zaak: de inkom, het terras, het sanitair…
Daarnaast wil schepen van Jeugd en Economie Caroline Gennez horeca- en handelszaken aanmoedigen om aandacht te hebben voor kindvriendelijkheid. “Dankzij het vernieuwde label van Mechelen Kinderstad kan je als ouder op een eenvoudige manier in één oogopslag te weten komen in welke zaken je terecht kan. Stel je maar eens voor dat je dringend een pamper moet verversen of borstvoeding moet geven aan je pasgeboren baby. We hebben gekozen voor specifieke raamstickers om de herkenbaarheid en gebruiksvriendelijkheid te garanderen: elke aangeboden service heeft een eigen icoontje. Je weet dus onmiddellijk waarom een bepaalde zaak kindvriendelijk is bv. hier kan je gratis naar het toilet, kinderen kunnen hier spelen of er is een speciaal kindermenu te verkrijgen.” Horecazaak ’t Oud Conservatorium geeft alvast het goede voorbeeld. Ook winkels, bedrijven, toeristische attracties, vrije beroepen enz. kunnen gebruik van maken van de labels na inschrijving via www.mechelen.be/bedrijvenloket. Bovendien zullen de gegevens over toegankelijkheid en kindvriendelijkheid gekoppeld worden aan de online bedrijvengids van de stad, zodat alle nuttige informatie ook op de website www.mechelen.be/bedrijvengids terug te vinden is.