Mechelen maakt zijn ambitieuze plannen om meer water in de historische binnenstad te brengen waar. Na de geslaagde opwaardering van de Melaan, komt nu ook het vlietje van de Lange Heergracht boven water. Ook de wegenis van de Lange Heergracht en de naburige Bergstraat en het Paardenstraatje werden onder handen genomen en kregen een volledige heraanleg. Burgemeester Bart Somers (Open Vld) vierde vrijdag met de buurtbewoners de officiële opening van de Lange Heergracht.
De historische ontwikkeling van de oude Mechelse binnenstad werd bepaald door de Dijle en zijn bijhorende vlieten (zoals o.a. Melaan en Lange Heergracht). Met het indijken van de Dijle ten gevolge van overstromingen kwamen de vlietjes droog te staan, wat voor geuroverlast zorgde. In het begin van de twintigste eeuw werd besloten om de vlietjes dicht te leggen. Het stadsbestuur maakt er nu echter prioriteit van om de vlietjes weer in het straatbeeld te brengen. “Tegelijkertijd maken we werk van de herinrichting van het openbaar domein. Zo ontstaan er kwaliteitsvolle publieke ruimten met een hoge leef- en belevingswaarde, waar het water als troef uitgespeeld wordt”, verklaart Bart Somers.
Het ontwerp van de Lange Heergracht kwam van de hand van het ontwerpbureau Mebumar-Hevec. Het vlietje werd opengelegd ter hoogte van het kruispunt met de Frederik de Merodestraat, waar de breedte van het straatprofiel dit toeliet en heeft een lengte van 40 meter en een breedte van 5 meter. De rijweg van de Lange Heergracht werd aangelegd met ruwe mozaïekkeien. Gezaagde mozaïekkeien werden voorzien voor de verhoogde voetpaden. De Bergstraat en het Paardenstraatje kregen een gelijkgrondse aanleg in gezaagde mozaïekkasseien. “Om het historisch karakter van het Paardenstraatje te benadrukken recupereerden we zelfs de originele kasseien, die onder de asfaltlaag van de Lange Heergracht werden teruggevonden”, aldus de burgemeester.
Leefbaarheid
Om de leefbaarheid in de straat te verhogen werden een aantal bijkomende maatregelen genomen. Zo helt de parkeerbalans naar de positieve kant over. “Om de parkeerdruk in de buurt te verlagen hebben we extra parkeergelegenheid gecreëerd in de Zwartzustersberg, aan de kant van het ziekenhuis. Waar er voorheen 42 parkeerplaatsen waren, komen we na de heraanleg nu uit op 48. In een stedelijke omgeving is elke bijkomende parkeerplaats van goudwaarde. Ook werden de nodige groenelementen in het straatbeeld geïmplementeerd om de verblijfskwaliteit te verhogen”, geeft Bart Somers aan.
Andere ingrepen die garant moeten staan voor een aangenamer vertoeven is het veranderen van de rijrichting. Het verkeer kan de Lange Heergracht enkel in langs de Frederik de Merodestraat en uit via de Blokstraat. “Het invoeren van het enkelrichtingsverkeer heeft als voordeel dat wij een maximale parkeercapaciteit kunnen aanbieden en dat wij meer ruimte creëerden voor de zwakke weggebruiker. Tegelijkertijd is het een uitstekende maatregel om het sluipverkeer een halt toe te roepen”, besluit Bart Somers. Het kostenplaatje voor de heraanleg bedraagt 1.380.439 € (inclusief BTW).