Stad Mechelen en waterbedrijf Pidpa willen in september een proefproject met cargofietsen in de binnenstad opzetten. Het waterbedrijf gaat daarbij uittesten welke voordelen de elektrische bakfietsen hen kunnen bieden. De Dijlestad voorziet financiële steun via een Europees project en zal het project ook faciliteren. “Dit project kan ook een incentive zijn voor andere bedrijven”, zegt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen.
“We willen onderzoeken hoe we de fietsen zo kunnen inzetten dat ze een meerwaarde vormen”, vertelt schepen van Mobiliteit en Economie Alexander Vandersmissen. “Uit onderzoek van de universiteit van Brussel blijkt dat de dienstenlogistiek na de bouwsector het grootste aantal kilometers in de binnenstad aflegt en dit voornamelijk met bestelwagens. Er is dus zeker potentieel om elektrische bakfietsen in te zetten. Pidpa toont zich alvast enthousiast.”
De techniekers van Pidpa zijn de cargofietsen al een eerste keer komen testen. Ze konden daarbij uitgebreid feedback geven over hun specifieke noden en wensen. Wat werkt goed, wat kan beter, en welk materiaal moet zeker mee op de fiets waren hierin centrale vragen.
“We zijn alvast de eerste Vlaamse stad waar een waterbedrijf zich met elektrische bakfietsen zal verplaatsen”, vult Vandersmissen nog aan. “Enkele jaren geleden hebben we al een soortgelijk project uitgerold met cargofietsen, maar dat was toegespitst op handelaars. De dienstenlogistiek (elektriciens, loodgieters, etc) heeft specifieke noden en vereist bovendien op maat gemaakte fietsen. Die worden op dit moment in overleg met Pidpa ontwikkeld.”
Waterbedrijf Pidpa ziet alvast heel wat voordelen. Eddy Troosters, CEO van Pidpa: “Met de elektrische cargofietsen zetten we een verdere stap richting duurzamer werken in de stad. Zo blijven we de Mechelaar vlot en snel van dienst, mét oog voor leefbaarheid en mobiliteit.”
De fietsen zullen beschikbaar zijn in een hub, waar de technische ploeg haar bestelwagen kan achterlaten om over te schakelen op een bakfiets en zich zo in de binnenstad te begeven. Het eigenlijke proefproject zal midden september van start gaan en een vijftal weken lopen. Er zullen wellicht twee cargofietsen aan deelnemen, die door alle techniekers van Pidpa getest zullen worden. Daarna volgt een grondige evaluatie.
“We zijn alvast tevreden dat we dit project met Europese steun kunnen realiseren”, besluit Vandersmissen. “Het is door te testen, te evalueren en bij te sturen dat we verdere stappen kunnen zetten naar zowel efficiëntiewinst, minder verkeer én een duurzamere stad.”