Vanaf 31 maart breidt de autoluw zone in Mechelen verder uit. De IJzerenleen, Geitestraat, Blauwhondstraat, Borzestraat, Schaalstraat, Grootbrug, Guldenstraat en het eerste deel van de Onze-Lieve-Vrouwestraat (tussen Vijfhoek en Louizastraat) worden autoluw. Naast de invoering van de autoluwe zone kiest het stadsbestuur ook resoluut voor kwalitatieve belevingsingrepen op het openbaar domein en vergroening. De tijdelijke herinrichting van de Onze-Lieve-Vrouwestraat zal op 27 maart bij de start van het Warm Welkom Weekend een feit zijn.
Invoering dag later dan gepland
Het invoeren van de uitbreiding van de autoluwe zone wordt met een dag uitgesteld. Aanvankelijk werd voorzien om deze te laten ingaan op maandag 30 maart. Op de Mechelse gemeenteraad van afgelopen maandag kon niet gestemd worden omdat bepaalde kaarten niet waren ingekleurd. De oppositie stelde dat het zo zeer onduilijk was om de kaarten te kunnen bekijken. De meerderheid besliste om het punt opnieuw te aganderen op maandag 30 maart. De invoering wordt uiteindelijk met 1 dag verlaat en zal ingaan op dinsdag 31 maart. De Stadslijst zit in de absolute meerderheid en rekent erop dat het punt meerderheid tegen oppositie zal worden goedgekeurd.
“De uitbreiding van de autoluwe zone is een belangrijke verkiezingsbelofte die we waarmaken. Op deze manier zetten we Mechelen verder op de kaart als aangename stad om in te leven, te werken en om te bezoeken,” legt burgemeester Alexander Vandersmissen uit. “Naast de invoering van de autoluwe zone, wordt ook het openbaar domein grondig heringericht. In de Onze-Lieve-Vrouwestraat kiezen we voor een tijdelijke inrichting met als thema’s ‘lieve’ en ‘vrouw’ in afwachting van de definitieve heraanleg, op de IJzerenleen kiezen we in een eerste fase resoluut voor vergroening.”
Wat en hoe autoluw?
De straten zijn autoluw tussen 11.00u en 18.00u. Op zaterdag is de IJzerenleen al vanaf 7.30u autoluw (zaterdagmarkt)
Rand- en centrumparkings blijven altijd bereikbaar. De Centerparking in de Blauwhondstraat wordt omgevormd en zal enkel voor abonnees bereikbaar blijven
Prioritaire voertuigen, openbaar vervoer, taxi’s en de Minder Mobielen Centrale hebben permanent toegang tot de zone. Bewoners, handelaars en ondernemers kunnen de zone ook altijd bereiken, hiervoor worden 2 vergunningen per adres uitgereikt. Wie een garage of privéparkeerplaats heeft in de zone eveneens recht op 2 vergunningen.
Parking en circulatie
Bezoekers die met de wagen komen, zullen uiteraard altijd terecht kunnen in de vele parkings. Zowel de randparkings als de centrumparking blijven permanent bereikbaar. Enkel de Centerparking in de Blauwhondstraat wordt hervormd en zal vanaf 31 maart enkel nog voor abonnees bereikbaar zijn. “In de Onze-Lieve-Vrouwestraat zullen we een aantal parkeerplaatsen specifiek inrichten om kort te parkeren. Je zul daar maximaal 60 minuten kunnen parkeren. Zo willen we de rotatie bovengronds stimuleren,” kadert schepen Vicky Vanmarcke de keuzes van het stadsbestuur.
Om het verkeer vlot en veilig te laten verlopen, past men vanaf 31 maart ook de circulatie in verschillende straten aan. Zo zijn er wijzigingen in de Louizastraat en de Lange Nieuwstraat. De Ravenbergstraat en de Tessestraat worden afgesloten ter hoogt van de Onze-Lieve-Vrouwestraat. Op die manier wil men sluipverkeer vermijden. Beide straten blijven bereikbaar via de Lange Nieuwstraat. “Deze keuzes worden enerzijds gemaakt in functie van de autoluwe zone, maar ook om de verkeersstromen in de buurt zo goed als mogelijk te spreiden,” legt Vanmarcke uit. “Daarnaast blijft de centrumpendel ook door de Onze-Lieve-Vrouwestraat rijden”.
Schoolstraat Louizastraat
De nieuwe verkeerssituatie betekent ook een aanpassing voor de leerlingen en ouders van basisschool Go Shil. Vanaf 31 maart is de Louizastraat enkel nog ’s ochtends een schoolstraat, van 7.45 tot 8.30 uur. Het verkeer kan dan nog (tot 11 uur) wegrijden via de Onze-Lieve-Vrouwestraat. Omdat de Louizastraat tijdens de autoluwe uren een route staduitwaarts is, blijft de schoolstraat in de namiddag niet behouden. “Samen met de schooldirectie hebben we onderzocht hoe we de verkeersveiligheid in de schoolomgeving toch kunnen behouden”, zegt onderwijsschepen Marina De Bie.
Schepen De Bie somt een aantal maatregelen op: “De parkeerplaatsen in de Louizastraat aan de kant van de basisschool verdwijnen en maken plaats voor een fietssuggestiestrook. Er wordt een kiss-and-ridezone geïnstalleerd waar ouders hun kinderen veilig kunnen afzetten en dan weer doorrijden. Voor de schoolpoort komen er kleurrijke beugels om de leerlingen te beschermen tegen aankomend verkeer. Politie en gemachtigde opzichters gaan hier extra toezicht houden.”
Over de gehele lengte van de Louizastraat zal er enkel nog aan de kant van de kerk, de rechterkant volgens de rijrichting, geparkeerd kunnen worden. Autobestuurders worden daarnaast ook aangemoedigd om via de Lange Nieuwstraat aan te rijden en niet via de Onze-Lieve-Vrouwestraat.
Tijdelijke invulling openbaar domein
De heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat moet de beleving van deze belangrijke shoppingstraat nog aangenamer maken. Net zoals bij de Bruul zal de Onze-Lieve-Vrouwestraat een absolute toplocatie worden. “Door de uitbreiding van de autoluwe zone maken we onze winkeldriehoek helemaal af. De straat zal dan ook aangelegd worden op maat van de trage weggebruiker,” legt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke uit. Er verdwijnen 39 parkeerplaatsen daar en op de vrijgekomen parkeerplaatsen creëren we vandaag al ruimte voor een nieuwe invulling waarbij beleving centraal staat.
“We hebben een intens traject doorlopen met onder meer de handelaars van de straat. Daarbij kwam de nood aan meer groene ruimte, zitgelegenheid en creatieve ingrepen zeer duidelijk naar boven. Het moet de straat een duidelijk, eigen profiel geven. De tijdelijke herinrichting brengen we nu in praktijk i.s.m. o.a. Talentenfabriek en H30. Intussen pakken we de positieve punten mee met het oog op de definitieve heraanleg. Deze ingrepen moeten de Onze-Lieve-Vrouwestraat nog meer op de kaart zetten als gezellige en toekomstgerichte winkelstraat”, aldus Greet Geypen, schepen van Economie.
Schepen van openbare werken en natuur- en groenontwikkeling Patrick Princen vult aan: “De tijdelijke invulling is richting aangevend voor het definitieve ontwerp. Ook daar zullen we extra ruimte voorzien voor o.a. fietsenstallingen en meer groen. Er komen niet alleen bomen, maar ook vaste planten. Met een keuze voor prairiebeplanting zoals aan het Kardinaal Mercierplein creëren we extra biodiversiteit en zorgen we ervoor dat er op verschillende momenten in het jaar bloeiende planten in de perken staan. Ook de IJzerenleen krijgt een upgrade bij de start van de uitbreiding van de autoluwe zone: grote plantenbakken met zitelementen en boombakken zullen ervoor zorgen dat dit plein er heel wat groener en aantrekkelijker zal uitzien.”
Fasering werken
De tijdelijke invulling van de Onze-Lieve-Vrouwestraat moet gerealiseerd zijn tegen eind maart, maar ook de volgende stappen worden dan al voorbereid. Schepen Princen legt uit: “De officiële start van de eigenlijke werken voor fase 1 (tussen Vijfhoek en Louizastraat) is voorzien februari 2021. Dit is zo afgesproken in overleg met de handelaars, zodat de eindejaars- en koopjesperiode zonder al te grote hinder zal verlopen. Deze fase zal ongeveer 8 maanden duren. Voor de tweede fase wachten we totdat de Adegemstraat opnieuw aangelegd is, zodat deze straat voor uitrijdend verkeer kan gebruikt worden tijdens de werken. De tweede fase waarbij het stuk tussen de Korenmarkt en de Louizastraat aangelegd wordt, zal daardoor vermoedelijk eind 2022 kunnen starten. Deze werken duren ongeveer 10 maanden, zodat zeker begin 2024 alle werken afgerond zullen zijn.”
De komende weken worden alle inwoners verder geïnformeerd tijdens verschillende infosessies:
– Op 9 maart 2020 is er om 20.00u een infoavond in de aula van Thomas More
– Op 12 maart 2020 tussen 16.00u en 20.30u staat de infomobiel op de Grote Markt.
Vragen kunnen ook telefonisch gesteld worden op 0800 20 800
Alle informatie staat gebundeld op mechelen.be/autoluw
Foto: archieffoto