De grote bezorgdheid die de buurtbewoners van de Louizastraat over de autoluwe binnenstad uitten, komt als geen verrassing voor sp.a. “Sinds de aankondiging door het stadsbestuur dat men de autoluwe binnenstad gaat uitbreiden vragen buurtbewoners en ook sp.a Mechelen, duidelijkheid over de flankerende maatregelen en inspraak in de uitrol. Zonder resultaat echter en dat ondermijnt het draagvlak”, aldus sp.a-gemeenteraadslid Karel Geys.
sp.a is altijd een voorstander geweest van de autoluwe binnenstad en verdedigde dit ook op de voorbije gemeenteraad. “Als geen ander weten wij echter hoe belangrijk transparantie, inspraak en flankerende maatregelen zijn. Wie zonder inspraak dergelijke beslissingen wil doorvoeren, ondergraaft het draagvlak voor haar eigen beleid.” zo stelde sp.a-fractie voorbije maandag.
Karel Geys: “Helaas zien we dat de stad doof blijft voor onze vragen. Zo wou men op de voorbije gemeenteraad beslissingen doorduwen zonder dat daar een duidelijk plan bij zat. Een dergelijke aanpak getuigt niet alleen van slecht bestuur, het werkt ook contraproductief. Het stadsbestuur kon niet anders dan de beslissing uitstellen. Onze oproep is duidelijk: wees transparant, ga in gesprek met de buurtbewoners en kom met een duidelijk plan van aanpak.”
“Het stadsbestuur zal in ons altijd een partner vinden voor een beter mobiliteitsbeleid en een leefbare binnenstad maar door het gebrek aan inspraak, transparantie en flankerend beleid jaagt het stadsbestuur haar bondgenoten onder de Mechelaars net weg. Een zeer jammere zaak.” zo besluit fractieleider Thijs Verbeurgt.
foto: archieffoto
