In aanloop naar de sluiting van het huidige stationsgebouw neemt de NMBS vanaf donderdag een tijdelijk stationsgebouw aan het Koning Albertplein in gebruik. Er zullen bemande loketten, ticketautomaten, zitbanken en sanitair voorzien zijn. De toegang tot de perrons blijft voorlopig ongewijzigd. Voor het spoorwegpersoneel komt er een tijdelijk onderkomen aan de Arsenaalzijde.
Nu de bouwvergunning voor het nieuwe Mechelse station recent definitief verleend werd, staat niets nog de sloop van het huidige stationsgebouw in de weg. Samen met de volledige vernieuwing van de sporen 1 en 2 aan de stadszijde, plant Mechelen in Beweging de afbraak van de huidige lokettenzaal, het fietspunt en diverse kantoren en technische ruimtes van het spoorwegpersoneel. Om de reiziger zo weinig mogelijk hinder te laten ondervinden en om alle faciliteiten te blijven garanderen, worden enkele tijdelijke constructies in gebruik genomen.
Meest opvallend in het grote prefabgebouw dat de voorbije maanden op het Koning Albertplein werd opgetrokken. Deze gloednieuwe en speciaal op maat vervaardigde constructie omvat onder meer een lokettenzaal van 108m², met drie bemande loketten, waarbij er één verlaagd werd zodat ook rolstoelgebruikers er terecht kunnen. Bovendien werden er twee ticketautomaten en een muntwisselaar voorzien. Er zijn voldoende zitbanken voor wachtende reizigers en er is sanitair. Er hangen ook schermen waarop de dienstregeling aangegeven is en constant wordt aangepast indien nodig. De loketten zijn op weekdagen bemand tussen 05.45 en 20.00 uur, in het weekend tussen 06.45 en 21.00 uur.
Het gebouw, dat door NMBS zelf werd uitgetekend, zal gedurende heel de bouwfase van het station in gebruik blijven en moest dus aan de strengste kwaliteitseisen voldoen. Dat is zeker het geval op het vlak van toegankelijkheid. Er werden hellende vlakken aangebracht en automatisch openende en sluitende deuren. Alle ruimtes zijn voorzien van automatische airco, zodat er winter en zomer een aangename temperatuur heerst.
Deze tijdelijke constructie werd opgetrokken op het Koning Albertplein, op de plaats waar ook het borstbeeld van deze vorst stond. Dat beeld kreeg trouwens opnieuw een plekje in de wachtruimte, net als de grote maquette van het toekomstige station en de onmiddellijke omgeving. Achter de loketten bevinden zich de faciliteiten voor de bedienden. Maar voor een aantal personeelslokalen en technische ruimtes die zich in het huidige station bevinden, wordt aan de Arsenaalzijde momenteel een prefabgebouw opgetrokken. Dat wordt in de loop van april in gebruik genomen. Ook de ingebruikname van het fietspunt is voor een latere datum. Het huidige fietspunt en de afgesloten fietsenstalling blijven voorlopig op hun huidige plaats, maar verhuizen later dus eveneens naar het Koning Albertplein en de Stationsstraat.
Voor wie niet in de lokettenzaal moet zijn, verandert er niets. De toegang tot de perrons en de doorgang naar de Arsenaalzijde en naar de ondergrondse parking blijven ongewijzigd. Ook het treinaanbod vanuit Mechelen blijft ongewijzigd.
Foto’s: Mechelen in beweging