“Verkeersveiligheid is ontzettend belangrijk voor de stad. Met de vele schoolstraten die we de afgelopen maanden al introduceerden, zetten we reeds belangrijke stappen. In overleg met de Mechelse scholen maken we stelselmatig werk van veilige schoolomgevingen. De beslissing om van de parking die aansluit op de Grote Nieuwedijkstraat in een proefopstelling een ‘schoolstraat’ te maken, past perfect in dat plaatje”, verduidelijkt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Bovendien stimuleren we hiermee de shift richting duurzame mobiliteitsmodi. Het is dan ook een speerpunt van dit stadsbestuur om in te zetten op de fiets: hoe meer kinderen van jongs af aan de fiets gebruiken, hoe beter ”.
“De combinatie tussen schooluitbreiding, park en buurtparking was voor het binnengebied aan de Kalverenstraat een ideale combinatie om aan de vragen uit de buurt te voldoen. Tijdens het begin en einde van de schooluren komen deze functies soms met elkaar in conflict. Door het invoeren van een ‘schoolstraat’ op de inrit van de parking en het park creëren we een veilige omgeving voor de kinderen. Ze leren in de klas al heel wat over het belang van de fiets, maar zo worden ze aangezet om die lessen ook in de praktijk om te zetten. Zo wordt de fiets steeds meer het belangrijkste vervoersmiddel voor onze Mechelse jeugd”, kadert Marina De Bie, schepen van Duurzaamheid en Onderwijs de keuzes van het stadsbestuur.
Tijdens de piekmomenten (bij begin en einde van de school) kan men deze zone niet inrijden met de auto. Uitrijden kan wel. Fietsers, voetgangers en hulpdiensten krijgen altijd toegang. De zone wordt afgesloten met nadarhekken.
Tijdens schooldagen mogen auto’s deze zone niet inrijden op volgende tijdstippen:
’s Morgens van 8.20u tot 8.40u (ma-vr)
’s Namiddags van 15.10u tot 15.40u (ma-di en do-vr)
’s Middags van 11.40u tot 12.10u enkel op woensdag
foto: Google Maps