Wat echter veel minder geweten is: ook de dames van KVM mogen rekenen op een trouwe schare fans.
Hoewel ze maar in eerste provinciale spelen, zijn de KV Mechelen Dames op het gebied van sociale media bij de nationale toppers. Amper zes ploegen uit de vijf divisies boven hen hebben meer Twitter-volgers, en in de Facebook-parade staat KVM zelfs in de top-5 – na de grootheden Antwerp, Anderlecht, Lierse en Standard.
Zowel op Twitter als op Facebook staan de dames van KV bovendien voor een mijlpaal: bij hun thuismatch tegen leider Loenhout willen ze de 500e Facebook-fans en de 50e Twitter-volger in de bloemetjes zetten. “We weten zelf ook wel dat we qua beleving van het vrouwenvoetbal serieus achterlopen op bijvoorbeeld Nederland”, zegt déléguée Marie-Paule De Bell: “zo heeft de kleinste Nederlandse BeNeLeague-ploeg op Twitter zowat evenveel volgers als alle Belgische BNL-ploegen samen.”
“Daarom gaan we voor onze 50e volger en 500e fan geen zotte prijzen weggeven, wel – om bij het thema te blijven – elk 5 drankbonnetjes. Voor een volgende mijlpaal, als het bereik groter is en onze ploeg hopelijk ook, zullen we hopelijk meer kunnen doen”, zegt De Bell nog. De wedstrijd tegen Loenhout wordt op 9 november gespeeld in Mechelen.
De KV Mechelen Dames vieren dit jaar hun tiende verjaardag als ploeg: ze werden in 2003 opgericht in de nasleep van het bijna-faillissement van de mannenploeg. KVM is uniek omdat het niet gaat om een reeds succesvolle damesploeg die werd opgeslorpt door een grote mannenploeg (zoals Vlimmeren/Lierse, Kontich/Antwerp of Wemmel/Anderlecht), maar wel om supportsters die in de kleuren van hun favoriete club wilden spelen.
Tot dusver behaalden ze twee promoties, één Beker van Antwerpen en in 2005 hun 15 seconds of international fame door een bekerwedstrijd met 50-1 te winnen, met een cadeaudoelpunt ‘voor de moeite’ in de laatste minuut. Dit seizoen staat KVM voorlopig tweede in eerste provinciale en plaatste zich voor de kwartfinales van de Beker van Antwerpen, die in november gespeeld worden.
Het onderzoek naar de grootte van de fanbase op sociale media werd vorige week uitgevoerd en behelsde alle clubs van de BeNe-liga, de nationale afdelingen (1e, 2e, 3e A, 3e B) en de eerste provinciale van Antwerpen. Enkel specifieke accounts voor damesploegen werden in rekening gebracht, clubs die enkel over hun damesploegen berichtten via de heren-accounts.
Foto: www.kvmechelendames.be