Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen, werkt volop aan de plannen voor een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Met deze ontsluiting wil men een aantal grote mobiliteitsknopen ontwarren. Alle goederenverkeer per trein vanuit Antwerpen verloopt nu immers over één drukke spoorlijn en wordt vaak gebundeld met reizigersverkeer. Voorzien was dat de Vlaamse regering eind 2012 een beslissing zou nemen voor de tracékeuze van deze tweede spoorontsluiting.
Naar aanleiding van een vraag van Vlaams Parlementslid Marleen Vanderpoorten (Open Vld), deelde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), in het Vlaams Parlement echter mee dat de voorziene timing voor de beslissing in de tijd wordt opgeschoven. Onder andere door het opnemen van alternatieve tracés bleek de aanvankelijke timing niet mogelijk. De dienst MER besliste namelijk op basis van de talrijke reacties van burgers tijdens de publieke consulatieronde in 2012 dat Infrabel nog twee bijkomende trajecten moet onderzoeken. Mogelijk gaat het hier om een traject dat de reservatiestrook van de A102 zou volgen en daarna parallel zou lopen met de E313. Het tweede alternatieve tracé betreft een dalende tunnel onder of naast spoor L15 tot in Berchem, om dan verder samen te komen aan de Luchtbal in Antwerpen.
De stad Lier betreurt dat de beslissing wordt uitgesteld omdat de Lierse stationsomgeving pas kan worden aangepakt als de tracékeuze gemaakt is. Het nieuwe stadsbestuur Lier blijft hierbij bij het standpunt dat in mei 2012, na de ter inzagelegging van het kennisgevingsdossier van het plan MER (MilieuEffectenRapport) werd ingenomen. In haar bestuursakkoord stelt het nieuwe bestuur duidelijk dat de stad zich zal verzetten tegen het aanleggen van een tweede spoorontsluiting door het centrum van Lier in een open sleuf en erover zal waken dat er geen verstoring optreedt van de stad door onteigeningen, langdurige werken of lawaai.
Na onderzoek van de twee bijkomende alternatieve tracés, zal de dienst milieueffectenrapportage van de Vlaamse overheid het uiteindelijke plan MER opmaken, waarop de Vlaamse Overheid (ten vroegste eind 2013) een beslissing kan nemen over een tracé. Vervolgens loopt de goedkeuringsprocedure, inclusief openbaar onderzoek, van het GRUP (gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) om het gekozen tracé vast te leggen via gewestplanwijziging.