De parking achter het centraal station van Mechelen gaat op maandag 7 januari definitief dicht. Dan start de aannemer van het stationsproject Mechelen in Beweging op die plaats met de aanleg van een ondergrondse parkeergarage. Om het werfverkeer in goede banen te leiden, zijn intussen de verkeerslichten aan de Colomabrug in werking gesteld.
“Op maandag 7 januari wordt in alle vroegte de huidige parking achter het centraal station van Mechelen afgesloten. Grote borden en strooibriefjes hebben dat enkele weken geleden al aangekondigd, maar nu is het effectief zo. Wagens die er op maandag nog staan, zullen weggesleept worden. Dat betekent evenwel niet dat pendelaars die met de met de auto naar het station komen, geen plaats meer zullen vinden. Sinds vorig jaar zijn in de onmiddellijke buurt immers vervangende parkeerterreinen met voldoende capaciteit aangelegd. Ze zijn bereikbaar via de Hanswijkvaart en de Motstraat.” steekt Rudy Van Camp, communicatiecoördinator van ‘Mechelen in Beweging’ van wal.
Ook de fietsenstallingen aan de achterzijde van het station zullen in de loop van de maand januari van plaats verhuizen en een plekje vinden op de vervangende parkeerterreinen. Dat gebeurt gefaseerd, zodat ook de fietsers geen problemen zullen ondervinden om hun tweewieler comfortabel te stallen in de nabijheid van het station.
Tussen de vervangende parkeerterreinen en de stationstoegang ligt de werfzone waar de ondergrondse parkeergarage voor bijna 2.000 wagens moet gebouwd worden. Toch zullen de pendelaars daar weinig last van ondervinden. De projectverantwoordelijken hebben de aannemer immers strenge normen opgelegd om de veiligheid en het comfort van de pendelaars in de doorgangszone tussen de parkings en het station optimaal te garanderen. Al blijft een minimale hinder uiteraard onvermijdelijk.
“Hoewel de echte graafwerken en het bijhorende drukke werfverkeer nog enkele weken op zich laten wachten, zijn in de stationsomgeving nu al enkele maatregelen getroffen om de gevolgen daarvan op te vangen. Meest in het oog springend is de ingebruikname van de verkeerslichten op de Colomabrug. Die moeten de veiligheid van voetgangers en fietsers op dit drukke kruispunt garanderen. Mogelijk gaat dit gedeeltelijk ten koste van de vlotte verkeersdoorstroming, maar die is ondergeschikt aan het veiligheidsaspect. Met de nabijheid van een groot scholencomplex langs de Colomalaan en de Tervuursesteenweg is dit absoluut noodzakelijk. Tegelijk wordt ook een parkeerverbod ingesteld op een gedeelte van de Hanswijkvaart en de Motstraat. Dit gebeurt eveneens om conflictsituaties tussen het werfverkeer en de kwetsbare weggebruiker zoveel mogelijk uit te sluiten.” besluit Van Camp.