De weersvoorspellingen van Meteoservices voorspelden het al… het sneeuwt. De ‘strooiploeg’van de stad Lier werd opgeroepen om vandaag om 7u. te kunnen uitrijden. Om de veiligheid van intensief bereden openbare wegen te garanderen, zet de stad tijdens deze winterperiode veel mensen en middelen in. De belangrijkste invals- en verbindingswegen en fietspaden worden eerst gestrooid en geruimd. Daarna, op voorwaarde dat de weerstoestand stabiel is, volgen buurt- en ontsluitingswegen. Voor het vrijhouden van de voet -en fietspaden zet de stad 2 tractoren en 2 externe aannemers in.
De stad investeerde in een derde opzetstrooier voor een kleine vrachtwegen. Deze kan gemakkelijk strooien in smalle straten in de binnenstad. Meer fietspaden kunnen geruimd worden door de inzet van een nieuwe strooimachine. Ook de nieuwe wegschaaf bewijst bij winterpieken haar effectiviteit. In 2011 werd reeds geïnvesteerd in een pekelaanmaakmachine. Strooien met pekelmix werkt zowel preventief (vóór de sneeuwval) als curatief (tijdens de sneeuwval) efficiënter. Door de mengeling wordt tot 20 % zout bespaard en is de milieu-impact kleiner.
Daarenboven investeert de stad elke winter in een abonnement op Meteoservices. Deze weersvoorspellingen zijn nuttig bij de organisatie van de winterdienst. Aan de hand van radarbeelden, mails en sms-berichten kunnen we een goede inschatting maken wanneer de strooiploegen op stand-by gezet en effectief opgeroepen dienen te worden.
Momenteel heeft de stad zo’n 100 ton zout op voorraad. Het zoutverbruik tijdens een ronde/dag is sterk afhankelijk van de exacte weersomstandigheden. Bij gewoon licht winters weer is er ongeveer een zoutverbruik van 25 ton/week, bij zware winterse toestanden is dat uiteraard veel meer.