Woensdag 28 november organiseren de drie vakbonden bij De Lijn om 14u een optocht van de Franklin Roosevelplaats te Antwerpen naar Zurenborg in Berchem. Reizigers uit de ganse provincie Antwerpen worden uitgenodigd deel te nemen. Er wordt verzameld om 13.30u.
Het aanbod van tram en bus in de provincie Antwerpen wijzigde in september grondig door besparingen. In Mechelen startten de besparingen reeds op 15 augustus met het invoeren van een hertekend stadsnet. Een groot aantal reizigers ervaren deze wijzigingen als een achteruitgang. Duizenden mensen moesten hun reisgewoonten aanpassen.
Wie naar de Mechelse binnenstad wil, moet meestal overstappen. De slechte doorstroming van bussen op onder meer de Zanpoortvest maakt overstappen onbetrouwbaar wat de totale reistijd verhoogt. Kippen in een legbatterij hebben in verhouding recht op meer plaats dan een reiziger op de bus klinkt het bij de vakbonden
Krappe rijtijden
Ook het personeel lijdt onder de besparingen. De krappe rijtijden – lees te laat rijden – zorgen bij de chauffeurs voor stress en mogelijk onveilige situaties. Op verschillende lijnen betekent dit dat chauffeurs bijna voortdurend achter het stuur zitten. Zonder enige onderbreking, zonder tijd om iets te eten, amper tijd voor een sanitaire stop. Met de toegenomen verkeersdrukte is het ontoelaatbaar dat chauffeurs uren aan een stuk achter het stuur zitten. In het goederenvervoer mag een chauffeur nooit langer dan 4,5 uur onafgebroken rijden. “We stellen ons dan ook ernstig vragen bij de veiligheid”, aldus het gemeenschappelijk vakbondsfront.
Personeelstekort
Bij de ondersteunende diensten staat door de besparingen eveneens het water aan de lippen. Zo kampen de diensten exploitatie, lijnwinkel en belbuscentrale met een duidelijk personeelstekort. Dit heeft uiteraard gevolgen qua dienstverlening. Door personeelstekort in de technische diensten staan de onderhoudsbeurten van de voertuigen onder druk. Soms worden ritten niet gereden bij gebrek aan rijvaardig materiaal. Daarnaast werken er zowel in de administratie als technische diensten uitzendkrachten zonder enige werkzekerheid. Zij worden al een aantal jaren aan het lijntje gehouden. Dit is onbegrijpelijk.
Overleg
De vakbonden overlegden de voorbije weken bijna dagelijks met De Lijn om te zoeken naar mogelijke verbeteringen aan de diensten. Links en rechts resulteerde dit in aanpassingen. Op andere plaatsen houdt De Lijn echter halsstarrig vast aan het uitgewerkt model. Na twee maanden is bij velen de spreekwoordelijke bobijn af. Het ziekteverzuim stijgt, anderen nemen ontslag. Samen met het bestaande personeelstekort zorgt dit voor een niet langer houdbare werkdruk. Dagelijks schrapt De Lijn ritten bij gebrek aan personeel. Terecht gefrustreerde reizigers gaan daardoor in confrontatie met chauffeurs die onder moeilijke omstandigheden hun job doen. Het risico op agressie stijgt.
De maat is vol
Woensdag 28 november organiseren de vakbonden om 14 uur een optocht van de Rooseveltplaats in Antwerpen naar Zurenborg in Berchem. “Wij nodigen de reizigers uit om deel te nemen en verzamelen vanaf 13.30u. Zo zijn personeel en reizigers samen in de weer voor degelijk en kwaliteitsvol openbaar vervoer. Wij vragen extra middelen om, in het belang van zowel personeel als reizigers, noodzakelijke aanpassingen te doen. Enkel zo kan een kwaliteitsvol en gegarandeerd openbaar vervoer in de provincie Antwerpen stand houden”, formuleren de vakbonden.
Het is aannemelijk dat het bus- en tramverkeer op woensdag 28 november in heel de provincie verstoord zal zijn door de gezamenlijke actie van reizigers en personeel. Door deze actiedag tijdig aan te kondigen hoopt men op het begrip van de reizigers.
Hinder ook in regio Mechelen
Door de deelname van chauffeurs uit de Mechelse regio dreigt het busvervoer voornamelijk in de avondspits grondig verstoord te raken. Vooral op het Mechelse stadsnet zal de actie voelbaar zijn.