Mechelen kan rekenen op ruime internationale persbelangstelling voor Newtopia, de hedendaagse kunsttentoonstelling over mensenrechten. Tientallen journalisten en recensenten uit binnen- en buitenland bezochten reeds de expo.
Op zaterdag 1 september 2012 opende Newtopia: de staat van de mensenrechten feestelijk haar deuren. Die dag bezochten liefst 768 Mechelaars als eersten deze unieke tentoonstelling voor hedendaagse kunst. Het mondiale openingsfeest in de Kruidtuin en het betoverende openingsspektakel op de Grote Markt brachten diezelfde avond nog eens meer dan 8.000 bezoekers op de been.
Internationale pers
Dertig dagen na de opening tekenen een aantal tendensen zich duidelijk af. Eén zaak is zeker. Nooit eerder wist een cultureel stadsevenement zoveel internationale persvertegenwoordigers naar Mechelen te lokken. Bij de persconferentie op vrijdag 31 augustus meldden zich niet minder dan 55 internationale journalisten aan, van de meest uiteenlopende media. Zo onthaalden de Mechelse hotels redacteurs van gerenommeerde kranten en tijdschriften uit Nederland (De Volkskrant, NRC Handelsblad, Kunstbeeld), Frankrijk (Le Monde, Journal des Arts, Actuphoto), Duitsland (Frankfurter Algemeine, Süddeutsche Zeitung, Der Tagesspiegel, Die Zeit) en Engeland (Frieze international en artinfo.com). Maar ook gespecialiseerde journalisten uit onder meer Italië, Griekenland en Oostenrijk. Mechelen en Newtopia kwamen nadien uitgebreid aan bod in de gedrukte media, maar ook op televisie en radio. Sfeervolle reportages waren te zien op tv-zender Arte en te horen op de Deutsche Rundfunk.
Positieve evoluties
Een positieve evolutie is nog in volle gang. In de loop van september hebben nog eens 15 internationale en 21 nationale journalisten en critici de tentoonstelling bezocht. Dit zal bijkomend persartikels en interviews opleveren in de meest uiteenlopende media over heel West-Europa. Om een idee te geven: tot nu toe duikt het lemma ‘Mechelen’ maar liefst 184 keer op in persartikels die in de buurlanden over Newtopia al verschenen.
Inmiddels laat ook de nationale pers zich niet onbetuigd met reportages in dagbladen en tijdschriften, maar ook prikkelende items in het Journaal, Vlaanderen Vakantieland en Babel (Klara). Bijzonder is de groeiende aandacht in zo uiteenlopende vakbladen en glossy magazines als Psychologies, Filosofie Magazine, (H)Art, Collect en Elle.
Via de netwerken van internationale toporganisaties, zoals de mensenrechtenkoepels Amnesty International en Human Rights Watch, die zich als partner engageerden, worden zelfs wereldwijd duizenden leden en lezers van het bestaan van Mechelen en Newtopia voor het eerst op de hoogte gebracht. Hoofdsponsor ING belooft nog een extra boost te geven met de opening op 10 oktober van de extra satelliettentoonstelling rond de legendarische kunstenaar/activist Alfredo Jaar, aan het Koningsplein in Brussel.
Bezoekers
De organisatoren van Newtopia, het Mechelse stadsbestuur en MMMechelen, rekenen er stellig op dat de ongeziene persbelangstelling niet alleen in uitstraling maar ook in groeiende bezoekersaantallen zal resulteren. Tot heden reserveerden al 6.292 mensen voor een bezoek aan de Mechelse locaties van Newtopia. Een verwachtingsvol resultaat met een tentoonstelling die pas sluit op 10 december en dus nog twee derde looptijd voor de boeg heeft.
De belangstelling blijkt groot bij verenigingen en zeker bij scholen, met al 98 groepsreservaties. Op de onthaaldag van onderwijstijdschrift Klasse dienden zich 130 leerkrachten aan uit heel Vlaanderen. Grote Mechelse onderwijsinstellingen (BIM-SEM, Berthoutinstituut, Paramedisch instituut, TSM, Stedelijke Academie) engageren zich intussen om in de komende periode de expo met honderden leerlingen te bezoeken. Maar ook scholen uit alle andere Vlaamse provincies laten hun interesse blijken.
Rendement naar de toekomst
Het stadsbestuur gaat ervan uit dat de volgehouden inspanningen om Mechelen als kunst- en cultuurstad internationaal op de kaart te zetten jaar na jaar beter zullen renderen. Mechelen heeft zich met Newtopia alvast kunnen inschakelen in het internationale communicatienetwerk van de grote hedendaagse kunstmanifestaties, Visual Art Flanders. Door de inzet van het vermaarde PR-bureau Goldmann uit Berlijn zijn definitieve contacten gelegd met belangrijke internationale media en gespecialiseerde Europese journalisten op het vlak van kunst en cultuur. Met de massale participatie van de schoolgaande jongeren aan deze tentoonstelling over mensenrechten hopen de organisatoren tevens culturele bouwstenen te leggen, die voor een sociale en humane toekomst van essentieel belang zijn.