Het college beslist dat de weigering van de stedenbouwkundige vergunning wordt afgeleverd op naam van Aldi nv. Er wordt een proces-verbaal van sluiting van het openbaar onderzoek opgemaakt met de melding dat er 1 bezwaar en 1 lijst met 15 handtekeningen ingediend werd.
De stedenbouwkundige aanvraag 2012/129 ingediend door Projectontwikkelaar Aldi nv voor slopen van een woning met garage, rooien van 2 bomen en bouwen van een winkel met bijhorende parking in de Hertog Jansstraat, voorziet het slopen van de bestaande vrijstaande woning en constructies, het bouwen van een handelsruimte en het aanleggen van een parking. Er worden hiervoor twee percelen samengenomen.
Tijdens de looptijd van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaar en 1 lijst met 15 handtekeningen ingediend. Het openbaar onderzoek duurde 30 dagen. Iedereen kon gedurende deze termijn schriftelijke en mondelinge bezwaren en technische opmerkingen indienen. Ook de buurtbewoners tekenden protest aan. De bezwaren handelen samengevat over mobiliteit en parkeren en wateroverlast. De Hertog Jansstraat is momenteel een straat voor “Uitsluitend plaatselijk verkeer”, maar ze wordt als sluipweg gebruikt. De verkeersdruk zal toenemen, waardoor de buurt ook meer onder druk komt te staan. Daarnaast is de aansluiting met de Berlaarsesteenweg nu al moeilijk en gevaarlijk, dit zal nog erger worden door het toenemende verkeer. Daarbij zou het fileprobleem op de kanaalbrug verergeren en de kans op sluipverkeer langs de kanaaldijk proportioneel verhogen. Verder hebben de bezwaar-indieners vragen rond de waterproblematiek die er momenteel al is en die zal vergroten na dit project door verhoging van het terrein, meer verhardingen en beperkte waterinfiltratie.
De verschillende elementen uit de bezwaren worden bijgetreden door de stad. De plangroep verkeer kan deze aanvraag niet positief adviseren. Het kruispunt Hertog Jansstraat – Berlaarsesteenweg is momenteel al gevaarlijk en kan geen extra verkeer verwerken. Ook zonder de winkel is het een kruispunt waarbij manoeuvreren leidt tot gevaarlijke situaties. Daarnaast stelt de plangroep vast dat er te weinig parkeerplaatsen voorzien zijn. De verschillende elementen betreffende wateroverlast kunnen niet worden bijgetreden. Er is inderdaad een probleem, maar mocht er een heel aantal maatregelen genomen worden, kan er eventueel toch gebouwd worden.
De aanvraag is daarnaast echter niet verenigbaar met de onmiddellijke omgeving. De oppervlakte en de maquette van het gebouw is te zwaar voor het woongebied met landelijk karakter. De voorgelegde aanvraag is hierbij niet in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.