Sinds de invoering van het nieuwe busplan op 15 augustus regent het klachten bij de stad. Heel wat reizigers zijn verontwaardigd bij de invoering van onder meer de stadspendel. Rechtstreekse bediening naar het centrum vanuit de buitenwijken is er niet meer. Nadat waarnemend burgemeester Koen Anciaux (Open Vld) de knuppel in het hoenderhok had gegooid is haast elke politieke partij met zijn visie van de feiten gekomen. Wat startte als protest tegen het gebruik van het jaagpad is ondertussen uitgedraaid op een wedstrijdje modder gooien naar De Lijn.
Enkele politieke partijen verwijten ondertussen De Lijn dat het amateuristisch omspringt met informatie naar de reizigers toe. Bij De Lijn zelf heeft men in recordtempo, op enkele maanden tijd, de dienstregeling helemaal moeten omgooien. In normale omstandigheden wordt er een jaar gewerkt om de dienstegeling aan te passen. Kwam hier nog bij dat de stad Mechelen aandrong om het nieuwe busplan op 15 augustus te laten starten, terwijl in andere gemeenten in de provincie Antwerpen op 1 september de nieuwe dienstregeling start. Kwade tongen beweren nu dat de invoeringsdatum van 15 augustus net lang genoeg verwijderd zou kunnen zijn van 14 oktober 2012, de dag dat ook de modale Mechelaar zijn evaluatie maakt.
Zowat elke poltieke partij probeert nu ook een graantje mee te pikken van wat er gebeurt met De Lijn in Mechelen. Open Vld wil weg van het jaagpad en wil dat de chauffeurs over de N15 rijden, CD&V wil een pendelbus die loshangt van het huidige Mechelse stadsnet en deze al dan niet in eigen beheer van de stad laten rijden, N-VA hekelt onder meer het gebrek aan informatie bij De Lijn, Groen wil zelfs versterking van het openbaars vervoeraanbod in de Dijlestad. Ondertussen wijst ook iedereen met de vinger naar De Lijn omdat het faalt in de communicatie. Dienstregelingsboekjes zijn niet meer voorradig, onjuiste informatie, oude haltes die blijven staan,… Het getouwtrek tussen de Vlaamse vervoersmaatschappij en de stad daar is slecht één iemand de dupe van: de Mechelaar!