Waarnemend burgemeester Koen Anciaux (Open Vld) sluit zich aan bij het buurtprotest in de wijk Nekkerspoel. Omwonenden reageren er misnoegd op de pendelbussen van De Lijn die via het jaagpad tussen randparking en station rijden. “Het stadsbestuur vraagt een dringend overleg met De Lijn om een alternatieve route uit te stippelen voor de pendelbussen en de invoering van het nieuwe busplan kritisch te evalueren”, zegt Anciaux.
Sinds 15 augustus is het nieuwe stadsnet van De Lijn voor Mechelen van kracht. Door besparingen bij de Vlaamse vervoersmaatschappij werden meerdere buslijnen herschikt en een aantal routes gewijzigd. Op vraag van het Mechelse stadsbestuur werden er minder busverbindingen geschrapt dan aanvankelijk gepland en kwamen er extra pendelbussen naar het stadscentrum en een nieuwe gratis randparking aan De Nekker. Deze noodzakelijke pendelbussen hoeven voor het stadsbestuur niet langs station Nekkerspoel te rijden wegens de directe nabijheid van het stadscentrum. De rechtstreekse route via N15 is onze voorkeur.
“We hebben begrip voor de besparingen die de Vlaamse regering bij De Lijn wil doorvoeren. Het stadsbestuur heeft zich daarom altijd constructief opgesteld waardoor de plannen al flink werden bijgestuurd om de basismobiliteit van de Mechelaars te garanderen. Nu stellen we echter vast dat bij de invoering van de nieuwe regeling fouten worden gemaakt. Vooral de communicatie, waarbij nog oude dienstregelingen ophangen aan meerdere bushaltes, is amateuristisch”, vindt Anciaux.
Hij zegt dan ook het ongenoegen van verschillende bewoners en buurtcomités te begrijpen en wijst op de verantwoordelijkheid van De Lijn en de Vlaamse regering. “Het stadsbestuur was helemaal geen vragende partij voor een nieuwe busregeling. De besparingen zijn ons opgedrongen en we hebben tijdens meerdere overlegrondes aangedrongen om zo weinig mogelijk lijnen te schrappen of te wijzigen. Het is dan ook kras dat gemeenteraadsleden van de oppositie bij de protestacties aanwezig zijn, terwijl ministers van hun partij bevoegd zijn om deze problemen op te lossen.” gaat Anciaux verder.
Koen Anciaux wil een spoedoverleg met De Lijn om de route van de pendelbussen zo snel mogelijk te laten aanpassen. “Het stadsbestuur vraagt net zoals de buurtbewoners om niet langer pendelbussen over het smalle jaagpad te sturen. Die bussen kunnen best omrijden via de N15. De ontsluiting van de randparking via De Nekker is noodzakelijk om ons handelsapparaat te versterken, maar pendelbussen naar station Nekkerspoel hoeven voor ons niet want dit station ligt al vlakbij het centrum.”
Anciaux hekelt voorts de afschaffing van bepaalde buslijnen zoals de verbinding tussen Muizen en het Imeldaziekenhuis. “De Lijn moet haar huiswerk opnieuw maken. Voor ons is dit een belangrijk dossier. In afwachting teken ik met plezier alle petities die de mankementen van het nieuwe busplan aanklagen”, besluit Anciaux.
Oppositie lacht kritiek weg
“Er zijn besparingen nodig bij ‘de Lijn’, dat weet iedereen. Onder andere door het “gratis-beleid” van enkele jaren geleden moet men nu fors snoeien in de uitgaven”, zegt Marc Hendrickx (N-VA)
De oppositie stelt vast dat het zich in Mechelen steeds constructief opgesteld heeft en steeds heeft meegezocht naar alternatieven, het stadsbestuur heeft alzo haar verontwaardiging ten aanzien van de plannen van De Lijn kunnen uiten bij unanimiteit in de gemeenteraad. “Bij de onderhandelingen met ‘De Lijn’ waren wij echter niet betrokken en amper geïnformeerd: de afspraken die nu gemaakt zijn en waarvan het gevolg onder meer is dat het jaagpad op de Dijle op volstrekt onverantwoorde wijze werd ingeschakeld, vallen volledig buiten de verantwoordelijkheid van die oppositie”, aldus Hendrickx.
Ook bij CD&V schiet de reactie in het verkeerde keelgat. “Met de voorstellen van de oppositie tijdens een ‘speciale’ gemeenteraadscommissie is er geen rekening gehouden. En ja, iedereen moet besparen, dus ook De Lijn! Maar het dan op de man gaan spelen … een waarnemend burgemeester onwaardig”, aldus Hamid Riffi.
Stadsbestuur schiet in eigen voet
Bij de besprekingen met De Lijn over de invoering van het nieuwe busplan was de stad voorstander van het systeem van pendelbus. Voor de stad is het gebruik van grote bussen door het stadscentrum niet bespreekbaar, zelfs niet als ze minder frequent zouden rijden. In het busplan van voor 15 augustus kon je vanuit elke Mechelse wijk in het centrum raken. Nu rijdt slechts 1 pendellijn door het centrum. Om de randparking te bedienen werd een reisroute uitgestippeld via het Lakenmakersplein en het jaagpad. Na protest van de buurtbewoners komt de stad mogelijk terug op haar beslissing en wil ze zo snel mogelijk met De Lijn aan tafel zitten om een alternatief uit werken.
Ook het protest bij de reizigers is niet mals. Gebruikers van de Mechelse stadsbussen hangen zelf pamfletten in de bus met als opschrift ‘minder bussen = meer auto’s in het verkeer’. Wie frequent de bus neemt stelt nu al vast dat er een flinke daling is van het aantal reizigers op de buslijnen rond Mechelen. Vorige week nog kondigde de schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) met fierheid aan dat er een gratis randparking met bijhorende stadspendel komt, de hertekening van het Mechelse stadsnet werd echter doodgezwegen. De stad schuift nu alle kritiek weg naar De Lijn, maar is eigenlijk zelf mee verantwoordelijk voor de chaos die er geweest is en nog zal komen. Ook de vakbonden bij De Lijn waarschuwden eerder al dat het overstapmodel, afschaffingen en sommige reisroutes niet zouden werken.