In augustus wordt een geotechnische proefcampagne opgestart langs de oevers van de Dijle. Doel is om de grondmechanische eigenschappen van de ondergrond in kaart te brengen.
Hoewel de stad Mechelen een lange geschiedenis kent, zijn er vandaag nog maar weinig gegevens over de ondergrond beschikbaar. Op initiatief van Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) zal de afdeling Geotechniek van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid vanaf 20 augustus 2012 de grondmechanische karakteristieken van de Dijleboorden in kaart brengen.
In een aantal straten die grenzen aan de Dijle zal om de 50m een sondering worden uitgevoerd. Voorafgaand aan een sondering wordt een kleine put met een diameter van ca. 10cm gemaakt. Op basis van de resultaten van de sonderingen zullen op een aantal plaatsen ook grondstalen worden genomen, die vervolgens in een laboratorium zullen worden geanalyseerd. De resultaten van deze proefcampagne maken een globale toetsing van de waterkeringen langs de Dijle mogelijk.
Na uitvoering van de proeven wordt het wegdek in oorspronkelijke staat hersteld.
Plaatselijk hinder te verwachten
In volgende straten aan de Dijle zullen proeven worden gedaan: Keerdok, Polderstraat, Dijle, Haverwerf, Zoutwerf, Raghenoplein, Lange Schipstraat, Vismarkt, Tichelrij en ’t Veer. Lokaal kunnen de werkzaamheden enige hinder veroorzaken. Gefaseerd zal een parkeerverbod worden ingesteld om ruimte te maken voor de sondeerwagen. De proeven starten op 20 augustus en zullen tot eind september duren.