Vanaf 15 augustus voert De Lijn in Mechelen een aangepaste dienstregeling in. Het stadsbestuur heeft met succes aangedrongen bij De Lijn om dan ook een busverbinding te voorzien tussen de nieuwe gratis randparking aan De Nekker en het centrum. “Op het terrein aan Utopolis en De Nekker kunnen 500 auto’s gratis parkeren. We maken hier een echte park & ride: je kan elke 10 minuten de bus nemen die je naar de binnenstad brengt. Een ander voordeel is dat er nu ook ’s avonds laat nog bussen rijden langs Utopolis”, verklaart schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
De inrit van de parking bevindt zich tegenover de hoofdingang van Utopolis langs de N15, tussen het Douaneplein en de Spuibeekstraat. Nog voor 15 augustus zal de stad starten met het afbakenen van de eerste 90 parkeerplaatsen, de rest volgt daarna. Om de nieuwe gratis randparking met 500 plaatsen voldoende bekend te maken, komt er vanaf volgende week op verschillende plaatsen bewegwijzering. Zestien borden op de vesten, aan de invalswegen en langs de N15 wijzen de weg naar de nieuwe P&R Nekker. Grote banners langs de N15 en de inrit zorgen voor nog meer zichtbaarheid. Later dit jaar zal de P&R Nekker ook opgenomen worden in het nieuwe dynamische parkeergeleidingssysteem dat iedereen vlot naar de dichtstbijzijnde parking leidt.
De stad zal vlakbij ook een bushalte voorzien met voetpad naar de randparking. “Van maandag tot vrijdag zal er aan de parking om de tien minuten een bus vertrekken naar de binnenstad. Tijdens de spitsuren tussen 7u en 8.30 en tussen 15.30u en 17.45u, is dit zelfs elke 7 minuten. De bus rijdt tussen 6u en 22.45u, zodat je vanaf 15 augustus ook met het openbaar vervoer ’s avonds nog naar de film kan gaan. Vooral van jongeren kregen we vaak deze vraag”, aldus Karel Geys. Op zaterdag rijdt de bus tussen 7u en 18u om de 10 minuten en ‘s avonds om het kwartier, op zondag eveneens om de 15 minuten.
Karel Geys: “Dit is een belangrijke stap vooruit in ons parkeerbeleid: het aantal gratis parkeerplaatsen aan de rand van de stad breiden we uit van 289 naar 789, met de centrumpendel als extra dienstverlening. De parking zal tijdens de week gebruikt worden door heel wat mensen die in de binnenstad werken. In het weekend zullen vooral Mechelaars die verder van het centrum wonen en bezoekers zoals shoppers of toeristen genieten van dit aanbod.” Begin dit jaar verhoogde de stad al het aantal parkeerplaatsen op het Rode Kruisplein tot 280, deze zijn in het weekend en ’s avonds ook gratis.
Woonwijken boeten in voor randparking
Het nieuwe stadsnet van De Lijn dat ingaat op 15 augustus wordt niet bij iedereen met blijdschap onthaald. De Lijn haalt op vraag van het stadsbestuur al haar stadsbussen weg uit het historisch centrum. Er zal nog slechts 1 lijn door het centrum rijden (randparking – Nekkerspoel station – Mechelen station). De woonwijken rond het stadscentrum verliezen hierdoor hun rechtstreekse busverbinding met het centrum van de stad. Alle stadslijnen, behalve lijn 4 (Leest – Battel – Mechelen), zullen halt houden op de Veemarkt. Wie verder het centrum in moet zal beroep moeten doen lijn 1. De vrees bij onder meer OKRA en de vakbonden is dat de capaciteit van de pendelbus ontoereikend zal zijn.
De huidige stadslijn 1 (Kretenborg – Gandhistraat) wordt opgeofferd om naar de randparking te rijden. Vooral buurtbewoners van de wijk Kretenborg zijn verbolgen over het wegvallen van hun bus. Hierdoor valt ook het openbaar vervoer weg ter hoogte van de Dijksteinschool. Deze basisschool mag één van de grootste basisscholen uit de regio worden genoemd. Ook het stedelijk kerkhof in Mechelen, Meidoornstraat en rusthuis Den Olm in Bonheiden moeten het vanaf 15 augustus zonder bus stellen.
Eerder kondigde het stadsbestuur ook aan dat de randparking plaats zou bieden aan 1.000 wagens, nu blijkt dit amper de helft te zijn.