Na jaren van onderhandelen hoopt de stad op een doorbraak in het dossier van de heraanleg van de Antwerpsesteenweg. Zowel de rijbaan, riolering en fietspad zullen grondig aangepakt worden. “Om alles in goede banen te leiden, gaan de stad Mechelen en het Vlaams Gewest hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afsluiten”,aldus schepenen Greet Geypen (Open Vld) en Karel Geys (s.pa).
Het contrast wordt de laatste jaren alsmaar groter. Terwijl Mechelen hard werkt aan de opwaardering van het openbaar domein, blijft de tijd stilstaan op de gewestwegen. Dit is een doorn in het oog van het stadsbestuur, dat al langer maatregelen vraagt aan de wegbeheerder. Daarom blijft de stad bij het Vlaams Gewest aandringen op een heraanleg van gewestwegen zoals bijvoorbeeld de Antwerpsesteenweg, Jubellaan, Nekkerspoelstraat en de Liersesteenweg. “Deze wegen bepalen in grote lijnen het uitzicht en de verkeersveiligheid van de wijk”, verklaart schepen Greet Geypen.
Het dossier Antwerpsesteenweg is reeds enige tijd lopende. Verschillende actoren en ook de hulpdiensten moesten tot een akkoord komen wat betreft het profiel van de weg. Vandaag lijkt er eindelijk een doorbraak gekomen te zijn voor de Antwerpsesteenweg. Het Vlaams Gewest heeft plannen voor de heraanleg van de gewestweg tussen de R6 en de R12. Mechelen wenst op hetzelfde traject vrijliggende fietspaden, de herinrichting van twee schoolomgevingen en de heraanleg van de riolering te realiseren en zal hiervoor beroep doen op het subsidiesysteem van de Vlaamse overheid.
Beide partijen wensen in het algemeen belang deze werken samen te voegen en de doelstellingen werden reeds in een startnota bepaald. “Daar de Antwerpsesteenweg een belangrijke toegangsweg naar de stad is wensen we een stedelijke as te ontwikkelen, met aandacht voor het openbaar vervoer en een stedelijke groenstructuur. Uiteraard moeten deze ingrepen een meerwaarde hebben voor de gebruiker en de omwonenden. Om dit te bekomen gaan we zowel de leesbaarheid van de weg als de leefbaarheid van de aanpalende percelen verbeteren”, aldus schepen van Openbare Werken Greet Geypen.
Fietsroute
Momenteel is er slechts langs één kant van de Antwerpsesteenweg een tweerichtingsfietspad dat niet in de beste staat verkeert. Daar komt verandering in: bij de heraanleg zullen ook de fietspaden onder handen worden genomen. “Deze functionele fietsroute wordt veel gebruikt door meer dan duizend fietsers per dag, onder meer leerlingen en ook mensen die werken op het industrieterrein. Hier is een fietspad met dubbelrichtingsverkeer niet ideaal. Dit betekent dat fietsers de drukke invalsweg vaker moeten oversteken en er zijn veel in- en uitritten. Daarom kiezen we bij de heraanleg voor twee fietspaden met eenrichtingsverkeer langs beide zijden van de Antwerpsesteenweg, een verbetering van de fietsveiligheid en het fietscomfort. Aan de kant van de woonwijk Otterbeek leggen we het fiets- en voetpad achter de bestaande bomenrij aan voor meer veiligheid. Ook aan de fietsoversteken ter hoogte van de Vrouwvliet, het Oud Oefenplein en de scholen gaan we extra aandacht besteden”, verklaart schepen van Mobiliteit Karel Geys.
Van de M. Sabbestraat tot de Vrouwvliet komen er links en rechts van de N1 verhoogde aanliggende fietspaden. Tussen de Vrouwvliet en de R6 zijn de fietspaden deels aanliggend en deels vrijliggend. Van aan de R6 tot in Walem gaat het om vrijliggende fietspaden omdat dit veiliger is voor fietsers waar auto’s sneller rijden dan 50km/u. De stad is momenteel ook bezig met de aanleg van een volledig nieuw fietspad dat de Antwerpsesteenweg met het Battelcomplex verbindt, een belangrijke ontbrekende schakel in het fietsroutenetwerk van Mechelen-Noord.
De volgende stap in het ontwerpproces is het beleggen van een startvergadering met de ontwerper en het Agentschap Wegen en Verkeer, zodat de projectnota en een voorontwerp kan worden opgemaakt, volgens de gekozen principes uit de startnota. “De heraanleg is nog niet voor morgen, maar de eerste serieuze stap in die richting is gezet door het opstarten van een samenwerkingsakkoord”, besluiten de schepenen.