Op 9 juli treedt een permanente ‘verkeersstop’ in werking aan het Schepenhuis (IJzerenleen). Gemotoriseerd verkeer mag dan niet meer van de Schoenmarkt naar de IJzerenleen rijden en omgekeerd. Voor hulpdiensten en openbaar vervoer geldt een uitzondering. Verkeer afkomstig uit de Sint-Katelijnestraat of de parkings Grote Markt en Kathedraal kan de stad vlot uitrijden langs de Wollemarkt en de G. de Stassartstraat. De IJzerenleen blijft – ook met de wagen – volledig en steeds bereikbaar via de Hoogstraat. De stop weert sluipverkeer uit de binnenstad, zodat het aangenamer wandelen en winkelen is.
Vanaf 9 juli is de IJzerenleen niet meer bereikbaar voor gemotoriseerd verkeer dat vanaf de Schoenmarkt komt. Deze verkeersstop wordt gecontroleerd door een camera met nummerplaatherkenning die 24 uur per dag registreert. Passeer je de camera met je auto, dan word je door de politie geverbaliseerd en ontvang je een boete van 50 euro. Het stadsbestuur koos voor een camera en niet voor paaltjes, zodat hulpdiensten in geval van nood snel ter plaatse kunnen zijn. Ook de bussen ondervinden zo de minste invloed op hun doorstroming. Bovendien zouden paaltjes fietsen en fietskarren belemmeren.
IJzerenleen blijft bereikbaar
Deze verkeersstop bakent geen gebied af maar slechts een punt. Dit betekent dat de IJzerenleen volledig en permanent bereikbaar blijft via de Brusselpoort en Hoogstraat. Verkeer afkomstig van de IJzerenleen kan de stad nog steeds uitrijden langs de Adegemstraat of Onze-Lieve-Vrouwestraat. Verkeer komende uit de parkings Grote Markt en Kathedraal en uit de Sint-Katelijnestraat rijdt vlot de stad uit langs de Wollemarkt.
Stop Schepenhuis als sluitstuk van nieuw circulatieplan
De permanente stop aan het Schepenhuis is fundamenteel in het nieuwe circulatieplan van de binnenstad. Dit plan werd in 2011 stelselmatig ingevoerd. Fase 1 en 2 zorgden voor meer eenrichtingswegen en met fase 3 startte de uitbreiding van het autoluwe gebied met camerabewaking. Het circulatieplan weert sluipverkeer in de binnenstad en leidt de auto’s via een lussensysteem in en uit het centrum. Doorgaande bewegingen worden hierdoor zeer moeilijk of onmogelijk. Resultaat: minder auto’s in het hart van de stad waardoor het aangenamer wandelen en winkelen is.
Nu de werken aan de nieuwe ondergrondse parking ‘Kathedraal’ en het bovenplein aan Sint-Romboutskerkhof/Wollemarkt volledig beëindigd zijn, kan de camera aan de IJzerenleen ook effectief geactiveerd worden. Het verkeer dat van de Sint-Katelijnestraat komt, kan nu immers weer weg via de Wollemarkt en de G. de Stassartstraat.
Signalisatie verkeersstop
De stad voorziet zowel op de invalswegen als in het stadscentrum uitgebreid signalisatie om weggebruikers voor de verkeersstop te waarschuwen en boetes te vermijden. De voorsignalisatie start 26 juni. Ook via digitale infoborden, lichtkranten en banners zal de stop bekend gemaakt worden.
Tijdens de eerste dagen na de inwerkingtreding van de verkeersstop zal politie overdag het doorgaand verkeer geleiden. Daarnaast wordt vanaf 9 juli een krant over de bereikbaarheid van Mechelen bedeeld in heel de stad en haar omliggende gemeenten. Mechelen blijft immers goed bereikbaar, welk vervoer je ook kiest.
Lange Schipstraat
27 juni ging ook de Lange Schipstraat terug open voor het verkeer. Deze straat is een autoluwe woonstraat waar enkel vergunninghouders toegelaten zijn tussen 11 en 18u. De rijrichting van de Lange Schipstraat is gewijzigd: inrijden doe je via de IJzerenleen. Uitrijden gebeurt langs de Fonteinbrug en Vijfhoek. De vergunning geldt enkel voor de zone Lange Schipstraat. De autoluwe Bruul doorrijden blijft dus verboden.
|