Sinds de invoering van de autoluwe binnenstad is het voor minder mobiele personen heel wat moeilijker geworden om in het centrum van Mechelen te raken. Het stadsbestuur besliste geen doorgangsvergunning toe te kennen aan bezitters van een parkeerkaart voor personen met een handicap. Bovendien zijn er maar weinig voorbehouden parkeerplaatsen aan de onmiddellijke rand van het autoluwe gebied en zijn deze door eenrichtingsverkeer niet altijd even makkelijk bereikbaar.
CD&V vraagt het stadsbestuur om dringend een oplossing uit te werken. CD&V-bestuurslid An Poot: “Het stadsbestuur pakt uit met het feit dat personen met een handicap gratis bovengronds mogen parkeren. Tegelijk verdrijft ze met haar beleid minder mobiele personen naar de randparkings of naar de dure ondergrondse parkings van Vinci. Het bestuur heeft geen voeling met de moeilijkheden waarmee deze mensen geconfronteerd worden.”
Wie hier wel ervaring mee heeft, is de Mechelse Ann Veys: “Als persoon met een handicap ben ik tegen wil en dank deskundige in toegankelijkheid. Door het invoeren van de autoluwe binnenstad bevinden de meeste parkeerplaatsen met gehandicaptenparkeerkaarten zich aan de rand van stad. Gezien lang stappen voor mij niet evident is, heb ik een rolstoel moeten huren om naar de binnenstad nog te kunnen gaan winkelen. Op de kasseien van de Bruul en de Ijzerenleen is dat bijzonder pijnlijk. De Dienst Autoluw Mechelen heeft hier al heel wat opmerkingen over gekregen maar ze kunnen of willen niets doen.”
An Poot vat de vragen van CD&V aan het stadsbestuur samen: “In eerste instantie zou het aantal voorbehouden parkeerplaatsen aan de onmiddellijke rand van het autoluw gebied verhoogd moeten worden. Daarnaast zou het niet meer dan normaal zijn dat wie een parkeerkaart voor personen met een handicap heeft een doorgangsvergunning krijgt voor het autoluwe gebied. Wat voor ons een kleine afstand is, is voor minder mobiele mensen vaak niet te overbruggen. Door de toegang tot bepaalde delen van de binnenstad onmogelijk te maken, neem je hen een stuk van hun bewegingsvrijheid en sociaal leven af.”
Schepen van mobiliteit Karel Geys stelde bij de voorstelling van het plan voor de autoluwe binnenstad dat wie een parkeerkaart voor personen met een handicap heeft sowieso toegang zou krijgen tot het autoluwe gebied. Op latere vragen van CD&V-gemeenteraadslid Hamid Riffi, bleek de schepen zijn goede voornemen vergeten. “Wij hopen dat Karel Geys alsnog zijn belofte nakomt,” besluiten An Poot en Ann Veys.