Sinds 1 juni zijn in onze provincie Mechelen, Hoogstraten, Lier, Antwerpen en Mol de culinaire strijd met elkaar aangegaan om de titel ‘ambassadeur van Vlaanderen Lekker Land’ binnen te halen. Nog tot 26 augustus kan het publiek stemmen op zijn favoriet. Op 31 augustus wordt één van hen benoemd tot Ambassadeur, tot september 2014. Ook de andere Vlaamse provincies gaan op zoek naar hun Ambassadeur. Dienst Toerisme zoekt ook nog lokale partners die aan dit verhaal hun steentje willen bijdragen.
De Ambassadeur van Vlaanderen Lekker Land is een stad of gemeente die toeristen laat kennismaken met haar culinaire tradities, streekspecialiteiten en -producten. Zo werd pompoendorp Kasterlee twee jaar geleden de Antwerpse Ambassadeur van Vlaanderen Lekker Land. De gemeente, de dienst toerisme en de horecazaken slaan de handen in elkaar om de toerist te verwelkomen en te verwennen. Het thema van de campagne is ‘culinair vakmanschap’.
Culinair Mechelen
“Toerisme Mechelen pakt al jaren uit met het vakmanschap dat in de stad aanwezig is. De stads- en familiebrouwerij Het Anker is een van de speerpunten in ons verhaal”, weet schepen van Toerisme Frank Nobels. “De bieren van Het Anker worden dan ook bij horecazaken én bij handelaars in de kijker gezet, en dit door middel van bereidingen, gastronomische menu’s en workshops.” Naast de brouwerij bouwen mee aan dit verhaal: kaashandel Schockaert, Bakkerij Van Eeckhout, de afdeling Restaurant en keuken van het Koninklijk Technisch Atheneum Wollemarkt en de restaurants D’Hoogh, Folliez, Frida & de Henri’s, De Kraanbrug en ’t Oud Conservatorium. “Ondanks de vele culinaire mogelijkheden van bier staan er weinig biergerechten op de menukaarten van de Mechelse restaurants. Met het ambassadeurschap geeft Mechelen tal van goede voorbeelden om op culinaire wijze met de Gouden Carolus te werken. We zoeken nog extra partners die ons bier verwerken in culinaire producten”, zegt Frank Nobels.
Geïnteresseerde lokale zaken in het Mechelse kunnen zich melden bij Rebekka Koch van Toerisme Mechelen (T 015 29 76 52).
Campagne voeren
De laureaten kunnen vanaf nu de aandacht trekken van de nationale jury én van het publiek door campagne te voeren. Iedere laureaat krijgt daarvoor een pagina op www.vlaanderenlekkerland.be. Het publiek kan de campagne online volgen en tot 26 augustus stemmen op zijn favoriet. De stem van het publiek telt mee voor 1/4de van de score. Een nationale jury geeft 3/4de van de score. Hoe meer een laureaat doet om zijn culinair vakmanschap aantrekkelijk te maken voor de toeristen, hoe beter. Ook de samenwerking tussen toerisme en horeca, de toeristische impact van het project en het toekomstperspectief tellen mee.
Ambassadeur van Vlaanderen Lekker Land is een initiatief van vzw Vlaanderen Lekker Land en haar partners, de Provinciale Toeristische Organisaties en Horeca Vlaanderen, ondersteund door de minister van Toerisme Geert Bourgeois en Toerisme Vlaanderen.