Financiële crisis, een falende overheid, toenemende behoeften … Het grote succes van de Belgische Fundraising Day bewijst dat de nood aan alternatieve financiering bij burgerorganisaties en non-profitinstellingen bijzonder groot is. Deelnemers komen uit de NGO-sector, de sociale, onderwijs-, gezondheids- , socio-culturele en artistiek-culturele sector.
Organisaties gaan ook steeds meer op zoek naar professionele fondsenwervers, maar bij gebrek aan opleidingen in België, is het een beroepsprofiel dat maar mager gezaaid is.
“Met een geschatte omzet van om en bij de 500 miljoen euro is fondsenwerving in België niet nieuw, maar ze is nog verre van geprofessionaliseerd”, aldus Ilja de Coster van EthiCom. “En dat in schril contrast tot onze buurlanden als Nederland, Frankrijk en Groot-Brittanië, waar bijvoorbeeld wel officiële opleidingen bestaan. Met de Fundraising Day willen we de vele civil society- en non-profitorganisaties aanmoedigen een en ander op een meer doordachte manier aan te pakken.”