GROEN Bonheiden-Rijmenam wil dat er dringend verder onderhandeld wordt over het behoud van buslijn 3 en wil dat de afgeschafte lijn 531 een volwaardig alternatief krijgt. Daarom komt de partij met een voorstel dat tegelijkertijd besparend en vernieuwend is. Als lijn 3 van Mechelen via Muizen naar Imelda doorgetrokken wordt naar Rijmenam Mart wordt het potentieel van die lijn gevoelig versterkt en blijven Imelda en RVT den Olm met steeds meer patiënten, bezoekers en werknemers verbonden met Muizen en Mechelen. Door van twee lijnen één sterke lijn te maken, bespaart men op personeel en materieel. GROEN is er van overtuigd dat de gevraagde kostendekkingsgraad van 15 procent dan vlot gehaald wordt. De Belbus die momenteel de Mart moet bedienen kost trouwens veel geld voor weinig nuttig gebruik. Vooral het feit dat lijn 3 van Imelda naar Muizen afgeschaft wordt op een moment dat ze duidelijk in de lift zit, is GROEN een doorn in het oog. Met lijn 531 Putte-Imelda-Mechelen was het twee jaar geleden ook al zo.
GROEN-kandidate Marina Desimpel uit Bonheiden ziet het zo: “als gebruikers van lijn 3 merken mijn kinderen dagelijks dat deze lijn meer en meer succes begint te krijgen bij jong en oud. Als vooral de oudere mensen van en naar de den Olm in de Schoolstraat vanaf juli honderden meters te voet moeten gaan om dan in een overvolle bus te moeten stappen, zullen er velen afhaken, vrees ik. Nu de Lijn Imelda-Muizen-Mechelen afschaffen is een ondoordachte beslissing.”
Medekandidate Els Gesquiere uit Rijmenam blijft hameren op ontsluiting van de Rijmenamse Mart en Louterman. “Het is al een tijdje koud en warm blazen bij de Lijn wat lijn 531 betreft. Onlangs werd er een kleine opening gemaakt, maar wat met de aangekondigde besparingsronde? Een kerngebied van bijna duizend mensen openbaar vervoer ontnemen, hoe valt dat te rijmen met de 800 meter-regel die de Vlaamse Regering nog steeds als maatstaf neemt? Wij moeten meer dan 2 kilometer stappen naar een bushalte. Na 2 jaar is duidelijk gebleken dat de Belbus als alternatief onvoldoende werkt.”
Gelukkig is niet alles kommer en kwel. GROEN is blij met het bestaande busaanbod naar de luchthaven, al is de partij niet gelukkig met het schrappen van enkele bussen van lijn 681 sinds half april. Helemaal onbegrijpelijk vindt GROEN dat de bus van lijn 660 Luchthaven-Sporthal Bonheiden tijdens de werken in de omgeving van de sporthal geen mensen mag vervoeren op de tijdelijke reisweg van kruispunt Weynesbaan tot Rijmenam kerkhof. De partij wijst er nog op dat het aanbod naar de luchthaven indirect ook verder versterkt zou worden door de voorgestelde snelle lijn naar Mechelen-station. De drukte rond N15 wordt vermeden en vanaf juni is men met de trein vanuit Mechelen op 10 minuten in de luchthaven.
Volgende week is er bij De Lijn topoverleg over de besparingen. GROEN Bonheiden-Rijmenam wil dat de vele inspanningen van actiecomités, van het Imeldaziekenhuis, het gemeentebestuur en verschillende oppositiepartijen de Lijn doen beseffen dat een afdoend busaanbod cruciaal is voor de mobiliteit in Bonheiden en Rijmenam. GROEN wil dat de directies van De Lijn Antwerpen en Vlaams-Brabant dringend samen bekijken hoe de groeiende nood aan efficiënt busvervoer in het grensgebied tussen beide provincies het best ingevuld wordt.
GROEN-voorzitter Herman Lens vraagt in een brief aan de directeur-generaal en aan de betrokken provinciale directeurs van De Lijn het spaak gelopen overleg met het gemeentebestuur een nieuwe kans te geven. GROEN wil hiertoe een voorzet geven met haar voorstel twee lijnen te combineren.