Het stadsbestuur van Mechelen heeft de firma Aitch Group aangesteld om de baangrachten te ruimen. Sinds donderdag is de aannemer gestart met de slibruimingen. “Ten opzichte van het verleden hanteren wij een nieuwe werkwijze, wat de efficiëntie nog zal doen verhogen”, verklaart schepen van Openbare Werken en Landbouw Greet Geypen (Open Vld).
Naar jaarlijkse gewoonte start het stadsbestuur van Mechelen in het voorjaar met het ruimen van de baangrachten die onder het beheer van de stad vallen. Een bewust gekozen tijdstip want in de wintermaanden wanneer het grondwaterpeil hoog staat, heeft ruimen geen zin. “In plaats van slib zou de aannemer dan veel water opzuigen waardoor de capaciteit van de opslagtank binnen de kortste keren vol zou zitten”, legt de schepen uit.
Zowel de bewoners als de landbouwers hebben baat bij deze ruimingswerken. Enerzijds garandeert het stadsbestuur hiermee een goede waterhuishouding, anderzijds is het ruimen van de grachten belangrijk voor de kwaliteit van de akkers.
Spectaculaire voordelen
Daar waar vroeger een kraan gebruikt werd om de gracht te ruimen en een vrachtwagen om het slib af te voeren, zorgt nu een grachtenreiniger voor een betere werkwijze. Deze machine reinigt de grachten door het slib rechtstreeks af te voeren in een vacuümtank. Met behulp van een flexibele frees, wordt exact de juiste breedte en diepte aangehouden.
“De voordelen zijn spectaculair. De hoeveelheid af te voeren slib is aanzienlijk minder en bovendien ligt de capaciteit ook hoger. We kunnen tot 3 keer meer lopende meter per uur reinigen dan op de klassieke manier en omdat er niet met een kraan gewerkt wordt, beschadigen we de oevers niet.
Ook ligt de geïnvesteerde materiaalkost lager omdat er slechts één machine nodig is, wat ook het aantal manuren vermindert. Een ander voordeel is dat er geen slibresten of water op straat komt. Samen met de korte werkcombinatie zal de verkeershinder dus aanzienlijk lager liggen”, somt Greet Geypen de voordelen op.
Grachten vormen een open afvoer- en infiltratiesysteem en dienen niet elk jaar geruimd te worden om een goede werking te hebben, zelfs al staat er water in de gracht. Voor de baangrachten blijft een systematisch onderhoud, volgens noodzaak gelden. “De frequentie voor het ruimen van grachten is afhankelijk van de locaties waar het slib zich het felst manifesteert. Ruimen om te ruimen heeft geen zin”, verduidelijkt de schepen. Naarmate er meer riolering komt, zal het onderhoud van de baangrachten verminderen, want een propere gracht moet minder vaak gereinigd worden.
Tweede fase grachtenruiming volgt in juni
De baangrachten langs gewestwegen vallen onder het beheer van het Vlaams Gewest. De private scheidingsgrachten (tussen private percelen) dienen onderhouden te worden door de eigenaars van de aanpalende percelen. Het onderhoud van de inbuizingen in de grachten (meestal gebruikt voor opritten) en de kopmuren zijn ten laste van de de vergunningshouder of zijn rechtsverkrijger.
“De eerste fase van de grachtenruiming is vanaf 26 april van start gegaan en zal ongeveer 2 weken duren”, aldus Greet Geypen. Volgende grachten staan op het programma: Aland, Alemstraat, Grote Heide, Kapellestraat, Kloosterhoeveweg, Oude Tisseltbaan, Bosstraat, Brede Driesstraat, Dukestraat, Kattestraat, Kleinestraat, Moerstraat, Tantelaarstraat, Willibrordusweg, Elleboogstraat, Heirstraat, Muizenhoekstraat en in de Trianonlaan tussen de Leuvensesteenweg en de vaart.
De tweede fase zal omstreeks juni plaatsvinden”, aldus Greet Geypen. Het jaarlijks budget voor het ruimen van de grachten en het verwerken van het slib bedraagt 103.600 € (inclusief BTW)
Voor opmerkingen over een gracht kan u terecht bij de uitvoeringsdienst op het nummer 0800 20 800 of via onderhoudopenbaardomein@mechelen.be