Bewoners uit de omgeving van de Battelsesteenweg kunnen vanaf maandag 27 november vanuit de Battelsesteenweg rechtstreeks naar de Antwerpsepoort rijden via de Olivetenvest en G. Gezellelaan. Alle bewoners die gedomicilieerd zijn binnen het gebied afgebakend door de Leuvense Vaart, het Zennegat, de Dijle en de vesten kunnen zich vanaf die dag online registreren om doorgang te verkrijgen. Het gaat om de uitvoering van een beslissing die dateert van juni om de druk op de aansluiting van de Battelsesteenweg en op de N16 te verminderen. De beslissing kwam er op basis van een eerste grote evaluatie in maart en feedback van de bewoners.
“Sinds de invoering van de nieuwe verkeerssituatie op de vesten hebben we al een aantal kleinere bijsturingen doorgevoerd. Stad Mechelen baseert zich voor deze eerste grote bijsturing op de resultaten van de evaluatie die gebeurde in maart”, stelt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Tijdens de ochtend- en avondspits is er meer verkeer op de aansluiting naar het Battelcomplex, waardoor het zich daar heel moeilijk afwikkelt. Door de Olivetenvest bereikbaar te maken vanuit de Battelsesteenweg verminderen we de druk op het Battelcomplex.“
Gedomicilieerde bewoners van de zone tussen het Zennegat, Dijle, de vesten en Leuvense Vaart kunnen vanaf maandag via een extra route de wijk verlaten. Hiervoor moeten ze hun nummerplaat online registreren. Dat kan vanaf maandag 27 november via de link: www.denieuwevesten.be/battelsesteenweg.
Per adres kan men gratis twee nummerplaten ingeven. Alle betrokken bewoners ontvangen begin volgende week ook een brief waarin alle details worden toegelicht. Op de website is alle informatie nu al te vinden. “De ANPR-camera’s die de toegang controleren zijn geplaatst en bedrijfsklaar. Ook de belijning en de verkeerssignalisatie zijn operationeel,” legt Vandersmissen uit.
“Op dit moment ligt ook de tweede grote evaluatie op basis van bijkomende verkeersmetingen en de resultaten van de bevraging van de Mechelaars op de tafel van het schepencollege. Op basis daarvan komen er de komende weken nog belangrijke bijsturingen en verbeteringen om de Nieuwe Vesten verder in balans te brengen.”
Enkel toelating voor bewoners
“Enkel bewoners krijgen doorgang naar de Olivetenvest”, licht schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen nog toe. “De groep die toelating krijgt blijft bewust klein. Het extra verkeer zal de druk op het kruispunt van de vesten met de N16 (t.h.v. de vroegere McDonalds) verhogen, maar biedt wel een oplossing op het Battelcomplex. Die twee belangrijke verkeersknooppunten moeten in balans blijven. Daarom volgen we de situatie van nabij op.”
Schepen van duurzaamheid Patrick Princen: “In juni 2023 maakte het stadsbestuur de resultaten van de verkeerstellingen bekend. Die tonen aan dat het project van de Nieuwe Vesten een belangrijke doelstelling bereikt: doorgaand verkeer gebruikt nu vaker het hoger wegennet. De vesten zijn opnieuw een weg voor lokaal verkeer. Hierdoor zijn de steenwegen die aansluiten op dat hoger weggennet drukker. Vooral op het kruispunt van de Battelsesteenweg met de N16 veroorzaakt het extra verkeer ongewenste file, waarvoor we nu dus een oplossing bieden.“
De vesten in balans brengen
“De Nieuwe Vesten zijn een omvangrijk stedebouwkundig en mobiliteitsproject. Op basis van de feedback van onze bewoners hebben we al heel wat aanpassingen doorgevoerd. Na één jaar is het tijd voor globale evaluatie, bijsturing en verbetering’’, aldus burgemeester Bart Somers.
Op basis van alle gesprekken, de bevraging, de beschikbare informatie en cijfergegevens willen we de Vesten meer in balans brengen, dit zonder de uitgangsprincipes los te laten. Stad en mobiliteit zijn immers in beweging en onze stad moet daarop een toekomstgericht antwoord geven. De vesten moeten evolueren van een binnenstedelijke autosnelweg naar een volwaardige stadsboulevard met ruimte voor meer functies dan alleen autovervoer.
Bart Somers: ‘’Op 2 en 9 december gaan we hierover in gesprek met de Baanbrekers+, de projectgroep en de stuurgroep. Op basis van de inzichten, voorstellen en ideeën die daar op tafel worden gelegd zal het stadsbestuur een coherent pakket bijsturingen uitwerken. Ook de voorstellen die in de gemeenteraad werden geformuleerd nemen we mee in de evaluatie. De concrete bijsturingen zullen we natuurlijk ook aftoetsen met de betrokken bewoners en bespreken met de gemeenteraad.‘’
Mobiliteitsdiscussies gaan onvermijdelijk over botsende belangen, maar door een evenwicht te zoeken tussen auto en fietser, voetganger en busgebruiker, bezoeker en bewoner, jong en oud kunnen we elkaar vinden en respecteren. ‘’In de traditie van onze stad, die positief samenleven en maatschappelijke cohesie hoog in het vaandel voert, willen we zo stad en vesten in balans brengen’’, besluit burgemeester Bart Somers.
Actuele info en achtergrondinformatie is te vinden op www.denieuwevesten.be/battelsesteenweg
Lijst van straten waarvan gedomicilieerde bewoners zich kunnen registreren: Monseigneur Van Nuffelstraat, Dageraadstraat, Lemmensstraat, Nattehofstraat, Auwegemstraat, Auwegemvaart (vanaf nr 33), Koolstraat, Boetestraat, Kapelleblokstraat, Emilie Frescostraat, Landweg, Battelsesteenweg, Ankerstraat, Neerweg, Winketkaai, Polderstraat, Spreeuwenhuisstraat, Bethaniënstraat, Zijpestraat, Frans Broersstraat, Karperstraat, Ernest Wijnantsstraat, Prosper De Troyerstraat, Alfred Oststraat, Theo Blickxstraat, Gustave Van De Woestijnestraat, Hogeblokstraat, Tolhuisstraat, Lange Akkerstraat, Schotten Bossersstraat, Hogeweg, Arkkade, Wolverbosstraat, Otterstraat, Battelse Bergen, Vijverstraat, Wezelstraat, Marterstraat, Zennegatvaart, Zennegat (even nummers), Baron Eduard Empainlaan, Schansveld, Katelijne Janssensstraat