Mechelen maakte sinds ’93 als eerste stad van haar centrum een zone 30. Intussen volgden al heel wat andere steden dit voorbeeld. Samen met de wijkraad Centrum zet de stad dit voorjaar de schouders onder een prikkelcampagne (communicatiecampagne) over zone 30. Die maximumsnelheid moet de veiligheid en de leefbaarheid in de binnenstad vergroten.
Met levensgrote straatborden worden weggebruikers gestimuleerd om niet meer dan 30 km per uur te rijden. In een zone 30 mag een bestuurder niet harder rijden dan 30 km/u en geldt overal voorrang van rechts. “De snelheidsbeperking tot 30 km/u heeft een positief effect op de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en het milieu in de binnenstad. Het is bewezen dat een lagere snelheid zowel het aantal ongevallen als de ernst ervan doet dalen, zelfs het verschil tussen 50 km/u en 30 km/u heeft een grote impact. Onaangepaste snelheid wordt door de bewoners van de binnenstad ook aangegeven als belangrijkste bron van ontevredenheid. We proberen de weginfrastructuur zo in te richten dat autobestuurders hun rijgedrag aanpassen. Toch zien we dat de zone 30 te weinig gerespecteerd wordt, hoewel we allemaal rustig willen kunnen flaneren in ons historisch stadscentrum. We willen daarom met deze campagne de aandacht vestigen op het respecteren van de zone 30”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys.
Een zone 30 betekent ook dat daar wordt gekozen voor gemengd verkeer. Fietsers en auto’s delen samen de rijweg. Er zijn in principe geen fiets- en zebrapaden. Daardoor mogen fietsers op de rijbaan rijden en voetgangers overal oversteken. Een zone 30 creëert een veiliger gebied voor alle voetgangers, fietsers en automobilisten en zorgt voor minder ongevallen, lawaai en uitlaatgassen. Kortom, kinderen en senioren komen met een gerust hart op straat, wandelen en fietsen is er leuker en de wijk leeft op. “Elke wagen die te snel rijdt, is een aanslag op de leefbaarheid van onze wijken en dorpen. Hopelijk kan deze campagne nog meer mensen overtuigen van het nut van de zone 30 en neemt het aantal snelheidsovertredingen in onze woonbuurten stelselmatig af,” aldus schepen van Wijk- en dorpszaken Marina De Bie.
Zone 30 gaat verder
De zone 30 beperkt zich niet alleen tot de binnenstad. Zo zijn alle schoolomgevingen zone 30 en mag je in sommige dorpskernen en woonwijken ook niet harder dan 30 km/u.
De wijkraad deelt tijdens de zaterdagmarkt van 24 maart met veel enthousiasme ballonnen, postkaarten en stickers uit. De invalswegen naar het centrum krijgen levensgrote straatborden die de bestuurders vriendelijk maar kordaat vragen zich aan de maximumsnelheid te houden. Burgemeester Bart Somers: “Uit het jaarrapport verkeer blijkt nog dat mensen zich van alle snelheidszones het minst houden aan de zone 30. Sensibiliseren is dus nodig. Over het positief effect van een zone 30 is al het wetenschappelijk onderzoek unaniem. Vandaag heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid nog gecommuniceerd dat de zone 30 binnen de bebouwde kom een Europese trend is”. De politie ondersteunt de campagne met extra radarmetingen.