Vandaag lanceerde de meest digitale stad van Vlaanderen een resem nieuwe e-Gov initiatieven waaronder verscheidene Vlaamse primeurs zoals het eerste Vlaamse webcamloket en de tablet app.
Tablet app: Mechelen op jouw maat
Inwoners zo goed mogelijk informeren over wat er leeft in hun buurt; dat is het doel van de tabletapplicatie “Mechelen op jouw maat”. Mechelaars krijgen met deze toepassing de kans om lokale informatie makkelijk en snel terug te vinden in magazinevorm. “Deze uitzonderlijke app is uniek in Vlaanderen. Het is de eerste interactieve tablet app voor een lokaal bestuur en ook het allereerste stedelijke tabletmagazine met info op maat van de gebruiker”, aldus schepen van ICT Kristl Strubbe.
Smartphone app: Mechelen.be
Ook smartphone gebruikers krijgen een nieuwe multifunctionele applicatie. “De app maakt optimaal gebruik van alle smartphone mogelijkheden. Waar nuttig worden GPS coördinaten meegestuurd en kan de gebruiker via de fotocamera beelden meesturen. Contact opnemen met het stadsbestuur kan dankzij deze tool makkelijker dan ooit tevoren”, zegt schepen Kristl Strubbe.
Gebruikers kunnen gedetailleerde meldingen over het openbaar domein doorsturen en ook de status ervan opvolgen. Daarnaast zijn ook contactinfo, nieuws en evenementen, vragen- en klachtenformulieren via de app beschikbaar.
De stad ging ook op zoek naar partners die volop geloven in de mobiele (r)evolutie om zo op termijn de ultieme Mechelse all-in-one app te bouwen. Een eerste partner vond de stad in Pidpa. “Als bedrijf kan je vandaag de dag niet voorbij gaan aan de groeiende groep van smartphone-bezitters. Vandaar dat we graag willen meewerken aan deze app van de stad Mechelen. ” zegt Patrick Vercruyssen, directeur klantenrelaties Pidpa. “We maken het onze klanten immers graag gemakkelijk!” De apps zijn binnenkort te downloaden.
Een mobiel zusje voor Mechelen.be
Voor degenen die geen app downloaden en voor de informatie die niet geschikt is om via apps te ontsluiten, lanceert de stad ook een mobiele versie van Mechelen.be. Zo kan iedereen gebruik makend van mobiel internet de stadswebsite optimaal en snel raadplegen. “Het online ICT-beleid van de stad blijkt enorm succesvol door rekening te houden met ieders noden en vragen. Dat bewijst ook de mobiele versie van de stadswebsite die er kwam dankzij feedback van burgers”, aldus schepen Kristl Strubbe. Via m.uitinmechelen.be krijg je vanaf nu ook rechtstreeks de evenementenkalender van de stad te zien.
M-gov toegankelijk maken
“Dankzij de mogelijkheden die mobiel internet en smartphones creëren, ontstaan ook heel wat m-gov mogelijkheden. Het stelt ons in staat de e-Gov puzzel van de stad Mechelen waar we al jaren aan werken beter en gebruiksvriendelijk te integreren”, aldus schepen van ICT Kristl Strubbe.
Het Mechelse ICT-beleid staat voor een sterke totaalvisie en een grondige aanpak. De stad wil zowel een tastbare meerwaarde creëren voor de Mechelaars alsook voor de stadsdiensten en hun interne werking. Mechelen breidt om die reden niet alleen haar e-gov dienstverlening uit met mobiele apps en websites. Ook het gebruik naar de burger toe wordt zo makkelijk en vlot mogelijk gemaakt. De stad onderzoekt de uitrol van verscheidene WiFi hotspots waarvan een eerste binnenkort in de bibliotheek.
De eerste stedelijke webcambalie
Als eerste stad van Vlaanderen, start Mechelen binnenkort met een webcambalie. Dit is een soort van webcamloket of livehelp waar de burger tussen bepaalde uren contact kan opnemen met de stadsdiensten. “Met dit webcamloket experimenteert Mechelen vandaag met de technologie van morgen. We maken de internetervaring menselijk en persoonlijk. Dankzij deze innovatie zullen de loketten van onze stad en ook andere besturen er in de toekomst totaal anders uitzien. Een trip naar het stadhuis wordt overbodig en stadsdiensten zullen met één druk op de knop bereikbaar zijn,” voorspelt schepen Kristl Strubbe.
In een eerste fase:
– Zullen de webmasters op de afdeling ICT via dit systeem beschikbaar zijn voor help en feedback
– Staat de dienst Financiën ondernemers bij met advies over de belasting op bedrijfsruimten
– Start de jeugddienst met een online fuif- en evenementenloket
Mechelse e-Gov successen
Stad Mechelen scoorde de voorbije jaren opmerkelijk met haar online beleid. De stadswebsite verviervoudigde de voorbije twee jaar haar aantal bezoekers en ook het aantal e-loket transacties toont meer dan een verdubbeling.
1.375.000 bezoekers bezochten Mechelen.be in 2011, tegenover 830.000 in 2010. Daarnaast steeg het aantal jaarlijkse e-loket verrichtingen tot meer dan 11.500 en vervijfvoudigde het aantal mobiele bezoeken via smartphones en tablets.
In 2010 won de stedelijke website en het Content Management Systeem (CMS) de prestigieuze Agoria e-Gov award voor meest gebruiksvriendelijke e-Gov project van België. De jury loofde de meerwaarde die voor de burger gecreëerd wordt en het informatieve en participatieve aspect van de website. Daarnaast beloonde Indigov stad Mechelen zowel in 2010 en 2011 met de Indigov Award voor beste stedelijke website. Mechelen.be haalde in de screeningde hoogste score op vlak van usability, e-communicatie, interactiviteit en e-loket. Tot slot riep Social Media Vlaanderen Mechelen in 2011 uit tot Social Media nummer één.
Het kostenplaatje van dit alles dat vandaag voorgesteld wordt is 30.000 euro en dat stelt schepen Strubbe tot grote tevredenheid. “In budgettair moeilijke tijden met zulk ‘beperkt’ bedrag zoveel zaken kunnen “lanceren” besloot Kristl Strubbe tevreden.