Mechelen is door de Vlaamse overheid en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde genomineerd voor de titel ‘Fietsstad 2012’. De stad diende een dossier in met een samenvatting van de verwezenlijkingen en plannen voor volgend jaar. “Vooral de uitbreiding van het autoluwe gebied in de binnenstad speelde een doorslaggevende rol. Ook onze inspanningen op het vlak van fietsinfrastructuur waren een reden om Mechelen te nomineren. Deze nominatie bevestigt dat we nog meer moeten inzetten op de uitbouw van een integraal fietsbeleid, waar we in 2012 verder werk van maken”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Een jury van experts koos Mechelen uit 71 inzendingen als één van de 18 genomineerden. In de categorie van Mechelen zijn nog 5 andere steden genomineerd. De Vlaamse overheid maakt de winnaar binnen een half jaar bekend. De winnaar van elke categorie krijgt een budget van maximum €50.000 voor maatregelen ter versterking van het fietsbeleid.
De jury schrijft in haar rapport dat Mechelen de laatste jaren aan een enorme inhaalbeweging bezig is. Hierdoor is er volgens hen een duidelijke positieve evolutie merkbaar in het fietsbeleid. Karel Geys: “Het uitbreiden van het autoluwe gebied en de nieuwe circulatie met veel eenrichtingsstraten, is een grote stap vooruit voor de fietsers in onze binnenstad. We hebben de voorbije jaren veel geïnvesteerd in infrastructurele maatregelen: nieuwe en verbeterde fietspaden, openbare fietspompen en de verviervoudiging van het aantal fietsenstallingen op vijf jaar tijd.”
Ook in 2012 heeft de stad nog heel wat plannen voor de fietsers in Mechelen. “Het meest opvallende project is uiteraard het fietsverhuursysteem, dat in Antwerpen en Brussel een echt succes is en dat we volgend jaar ook in Mechelen introduceren. We hebben ook nieuw budget voorzien voor een actie om veilig fietsen te promoten bij kinderen en we starten de aanleg van de fiets-o-strade”, zegt Karel Geys. Het stadsbestuur heeft al veel aandacht besteed aan de situatie van de fietsers in het centrum, maar wil volgend jaar ook nog verder werk maken van de verkeersveiligheid in de wijken en dorpen. “We nemen momenteel de knelpunten door met de wijken en dorpen en op basis daarvan herbekijken we het lokale circulatieplan. De bedoeling is om het autoverkeer beter te concentreren op de grote wegen die hiervoor geschikt zijn, zodat we de leefbaarheid voor bewoners en de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers in kleine woonstraten kunnen verbeteren. Dit kan onder andere door meer eenrichtingsverkeer in te voeren en door autoluwe fietsassen te creëren in de woonbuurten.”